نگاهی به هفته پررونق فلزات پایه

21:12 - 1400/01/17
بازار فلزات پایه هفته پر رونقی را پشت سر گذاشت  و قیمت تمام محصولات معاملاتی در این بازار با رشد مناسبی مواجه شدند. تضعیف دلار در بازار جهانی اصلی ترین دلایل تحریک قیمت فلزات به تبع رشد تقاضا برای این محصولات به حساب می آید.
نگاهی به هفته پررونق فلزات پایه

شاخص دلار در ابتدای هفته سیر صعودی را تجربه کرد و به بیش از 94 واحد رسید اما در ادامه به شدت سقوط کرد و با افتی 1/3 درصدی در سطح 92/78 واحد در پایان هفته قرار گرفت. افت ملموس ارزش دلار در برابر سایر ارزهای مطرح جهان تقاضا برای فلزات از سوی استفاده کنندگان از ارزهای غیر دلاری را به میزان ملموسی بالا برد و همین امر نیز در رونق معاملات این محصولات تاثیر شایانی داشت.

اعلام گزارش های ناامیدکننده از اقتصاد آمریکا، عملکرد بهتر از انتظار بخش تولید اتحادیه اروپا و همچنین انتشار صورتجلسه مبهم کمیته بازار آزاد بانک مرکزی آمریکا در افت دلار تاثیر شاانی داشت.

 این هفته نتایج گزارش هایی همچون درخواست بیمه بیکاری، سفارشات کالاهای با دوام و همچنین شاخص مدیران خرید تولیدی و خدماتی آمریکا ضعیف تر از انتظار بود و در عین حال  نتایج امیدواکننده ای در گزارش شاخص مدیران خرید تولیدی آلمان و همچنین اتحادیه اروپا به بازارها گسیل شد. همچنین در صورتجلسه منتشر شده از نشست اخیر فدرال رزرو مشخص شد که اعضای بلندپایه این نهاد با وجود ابراز امیدواری نسبت به رشد اقتصای ایالات متحده ، نسبت به رونق بیش از حد بازارهای مالی و همچنین روند ضعیف تورم این کشور هشدار دادند.

علاوه بر افول دلار، برخی محدودیت های سمت عرضه نیز از رشد قیمت فلزات حمایت کرد. گروه مطالعات بین المللی مس (ICSG) در گزارشی از وجود کمبود عرضه ای به میزان 50 هزار تن  در بازار مس از ابتدای سال جاری میلادی تا پایان ماه آگوست خبر داد. همچنین اخباری در زمینه ضد احتمال اعتصاب سراسری کارگران معادن پرو قیمت سرب و روی حمایت کرده است. پرو دومین تولید کننده روی در جهان به حساب می آید.

در این میان انتشار گزارش قیمت مسکن چین نیز از فضای معاملات فلزات حمایت کرد. اداره آمار ملی چین در گزارشی اعلام کرد که قیمت مسکن در ماه اکتبر در 50 شهر از 70 شهر بزرگ این کشور افزایش یافته و این در حالی است که در ماه سپتامبر تنها شاهد رشد قیمت مسکن در 44 شهر بودیم.

ذکر این نکته ضروری است که برای چهارمین هفته متوالی در این هفته سطح ذخایر فلزات در انبارهای بازار فلزات لندن کاهش یافت.

 نگاهی به هفته پررونق فلزات پایه8

در معاملات روز جمعه در بازار فلزت لندن هر تن مس برای تحویل در سه ماه آینده با رشدی 0/5 درصدی به 7002 دلار رسید. این محصول نسبت به پایان هفته گذشته افزایش قیمت 3/3 درصدی را پشت سر گذاشت.

روی در قرارداد مشابه به میزان بسیار جزئی ارزان شد و با رسیدن به 3235 دلار، رشد قیمتی 1/7 درصدی را در هفته اخیر تجربه کرد.

همچنین آلومینیوم با افزایش قیمتی 0/9 درصدی در روز جمعه در سطح 2132 دلار قرار گرفت. این محصول در هفته اخیر به میزان 1/3 درصد گران شد.

در این میان سرب با افزایشی یک درصدی به 2480 دلار رسید. این محصول رشد قیمتی 1/9 درصدی را نسبت به پایان هفته گذشته تجربه کرد.