رشد مجدد قیمت فلزات‌پایه در بازار لندن

21:10 - 1400/01/17
بازار فلزات پایه امروز نیز همانند دو روز گذشته شاهد معاملات نسبتا پر رونقی است و قیمت بیشتر محصولات معاملاتی در مسیر رشد قرار گرفته است. اقبال به فلزات پایه در فضای منفی حاکم بر دلار در برابر ارزهای مطرح جهان در روزهای اخیر ریشه داشته و در عین حال مشکلات سمت عرضه برخی از محصولات نیز در این روند تاثیرگذار بوده است. با این وجود احتمال ایجاد فشار بر معاملات به تبع شناسایی سود از سوی سرمایه گذاران کوتاه مدت پس از رشد اخیر قیمت وجود دارد.
رشد مجدد قیمت فلزات‌پایه در بازار لندن

شاخص دلار در روزهای اخیر روندی رو به افول را تجربه کرده و از اواسط هفته تاکنون یک درصد افت کرده همین امر نیز  تقاضا برای فلزات را در مسیر رشد قرار داده است. پس از افت ملموس در روز چهارشنبه ، این نماگر روندی تقریبا با ثبات را در روز گذشته تجربه کرد اما در صبح جمعه باز هم با افت مختصری روبرو شد.

انتشار آمار ناامیدکننده بیمه بیکاری و سفارشات کالاهای با دوام ایالات متحده در روزهای گذشته در کنارآمار بهتر از انتظار شاخص مدیران خرید تولیدی آلمان و اتحادیه اروپا در تزلزل دلار در برابر ارزهای مطرح جهان نقش ویژه ای داشت اما پر رنگ ترین عامل در این افت شدیدی به انتشار صورتجلسه نشست اخیر کمیته بازار آزاد بانک مرکزی ایالات متحده  باز  می گردد. اعضای ارشد فدرال رزرو ضمن ابراز امیدواری نسبت به رشد اقتضای ایالات متحده ، نسبت به رشد بیش از حد بازارهای مالی و همچنین روند ضعیف تورم این کشور هشدار دادند.

علاوه بر تاثیر دلار، تحولات سمت عرضه به ویژه در بازار مس نیز در حمایت از رشد قیمت موثر بوده است. شرکت ملی مس شیلی (کودلکو) در  گزارشی از رسیدن سطح تولید مس ایاین شرمت در 9 ماه ابتدایی سال به رقم 1/24 میلیون تن خبر داد که این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته نشانگر افتی 2/5 درصدی است.

در برهه کنونی هر تن مس در معاملات لندن با رشدی مختصر در سطح هفت هزار دلار قرار گرفته است. آلومینیوم با افزایشی 0/17 درصدی به 2119 دلار رسیده است. سرب به میزان 0/6 درصد گران شده و در قیمت 2474 معامله می شود و روی بدون تغییری ملموس در سطح 3232دلار قرار گرفته است.