در پی تضعیف دلار در بازار جهانی ارز اتفاق افتاد

بازگشت فلزات‌پایه به مدار صعود

20:57 - 1400/01/17
پس از افت ملموس قیمت فلزات پایه در هفته جاری به تبع انتشار گزارش های نه چندان امیدوارکننده از اقتصاد چین، این محصولات در صبح امروز به لطف افت قابل ملاحظه شاخص دلار توانستند پا به محدوده مثبت بگذارند. در عین حال سطح خرید تکنیکال نیز کمی افزایش یافته است. در این میان انتظار می رود که بازارها در هفته آتی به تبع در پیش رو بودن تعطیلی عید شکرگزاری با کمبود نقدینگی مواجه باشند.
بازگشت فلزات‌پایه به مدار صعود

شاخص دلار در صبح جمعه به تبع انتشار خبری مبنی بر احضار اعضای کمپین انتخاباتی ترامپ از سوی دادگستری در زمینه پرونده دخالت روسیه در انتخابات سال گذشته آمریکا زیر فشار شدیدی قرار گرفت. تصویب شکننده طرح کاهش مالیات ها در کنگره نیز ابهاماتی را در زمینه احتمال تصویب این طرح در سنا ایجاد کرد و به تبع این امر شاخص دلار افتی 0/3 درصدی را در صبح دوشنبه پشت سرگذاشت.

همین امر تقاضا برای فلزات از سوی استفاده کنندگان از ارزهای غیر دلاری را به میزان ملموسی بالا برد و قیمت این محصولات را پس از افت شدید روزهای گذشته به مدار صعود بازگردادن.

در عین جال پس از افت ملموس روزهای گذشته، سطح خرید تکنیکال با نزدیک شدن به برخی سطوح حمایتی در بازار فلزات افزایش یافته که این امر نیز در بهبود قیمت ها نقش آفرین بوده است.

با این وچود نگرانی هایی در زمینه کمبود نقدینگی در بازارهای کالایی از جمله فلزات در هفته آینده وجود دارد. روز 23 نوامبر بازارهای آمریکا به علت تعطیلی عید شکرگزاری بسته هستند و روز 24 نوامبر نیز ساعات کاری بازارها نیمه وقت خواهد بود. همین امر نیز می تواند منجر به کمبود نقدینگی در بازارهای کالایی شود امری که منجر شده بسیاری از کارگزاران همانند سال های گذسته از احتمال افزایش الزامات مارجین برای سرمایه گذاران در دو روز مذکور سخن به میان آورند.

در برهه کنونی در هرتن مس در معالات آتی لندن با رشدی 0/2 درصدی به 6769 دلار رسیده و آلومینیوم نیز 0/4 درصد کران شده و در سطح 2111 دلار قرار گرفته است. همچنین سرب تا این لحظه با افزایش قیمتی  0/7 درصدی در سطح 2419 دلار معامله می شود و روی نیز 0/3 درصد گران شده و به 3143 دلار رسیده است.