سقوط شدید فلزات با تیره شدن چشم‌انداز تقاضا

20:56 - 1400/01/17
در حالی که شب گذشته شاخص دلار افتی شدید را تجربه کرد، فلزات پایه از این روند نتوانستند بهره‌ای ببرند و به تبع گزارش های اقتصادی ناامیدکننده صبح سه‌شنبه چین زیر فشار شدیدی قرار گرفتند  امری که منجر به از دست رفتن برخی سطوح حمایتی در معاملات عصر دیروز شد و همین امر نیز فشار فروش تکنیکال در بازار را به شدت افزایش داد. این روند در معاملات صبح چهارنشبه نیز تداوم یافته است.
سقوط شدید فلزات با تیره شدن چشم‌انداز تقاضا

رشد ملموس ارزش یورو در برابر دلار به تبع گزارش های بهتر از انتظار از اقتصاد اروپا مانند تولید ناخالص داخلی اتحادیه اروپا در فصل سوم سال منجر به سقوط 0/6 درصدی شاخص دلار در شب گذشته شد. با این وجود تضعیف دلار نتوانست منجر به رشد تقاضا برای فلزات شود چرا که چشم انداز تقاضا برای این محصولات به تبع گزارش های ناامیدکننده اقتصادی چین تضعیف شد.

صبح روز گذشته گزارش های تولیدات صنعتی ، سرمایه گذاری در دارایی های ثابت و سطح خرده فروشی چین در ماه اکتبر منتشر شد و نتایج تمام این گزارش ها کمی از پیش بینی ها پایین تر بود. این امر فضای منفی را بر معاملات حاکم کرد و رفته رفته با باز شدن بازارهای اروپایی  و آمریکایی این فضا منفی تشدید شد.

در پی این امر فلزات افت قیمتی ملموس را تجربه کردند و با از دست رفتن برخی سطوح حمایتی قیمت ها به سیر نزولی خود ادامه دادند. با شروع معاملات در صبح چهارشنبه نیز کماکان فشار فروش در بازار فلزات قالب است و همین امر نیز به تضعیف بیش از پیش قیمت ها تا این لحظه انجامیده است.

در برهه کنونی هر تن مس در معاملات لندن با افتی 0/2 در سطح 6755 دلار قرار گرفته است. آلومینیوم بدون تغییری ملموس در سطح 2089 دلار معامله می‌شود. سرب با افتی 0/7 درصدی در سطح 2457 دلار قرار گرفته و در این میان قیمت روی با کاهشی 0/75 درصدی در سطح 3132 دلار گزارش می‌شود.

.در جلسه معاملاتی ظهر امروز بازار آتی شانگهای مس 1/6 درصد ارزان شد و روی نیز کاهش قیمتی 2/3 درصدی را پشت سر گذاشت. سرب 2/1 درصد ارزان شد و آلومینیوم نیز افت قیمتی 0/1 درصدی را تجربه کرد.