جهش هفتگی قیمت سنگ‌آهن

20:42 - 1400/01/17
بازار سنگ آهن در این هفته احیا شد و قیت این محصول در بازار نقدی جهانی بیش از 4دلار افزایش یافت. رشد قیمت در  بازار فولاد چین در آستانه اجرای طرح کاهش فولاد در این کشور دلیل اصلی حمایت از قیمت به حساب می آید.
جهش هفتگی قیمت سنگ‌آهن

در آغاز معاملات این هفته به علت رشد ملموس قیمت محصولات فولادی در بازارهای نقدی و آتی چین، قیمت سنگ آهن نیز جهش قابل ملاحظه ای را تجربه کرد و با افزایشی بیش از 3 دلار از مرز 63 دلار فراتر رفت. افزایش زودهنگام سختگیری های حکومت چین به ویژه در شهر تانگشان در زمینه تولید فولاد از دلایل حمایت از قیمت محصولات فولادی در ابتدای هفته بود.

از 15 نوامبر قرار است برنامه کاهش تولید فولاد چین به صورت رسمی آغاز شود  و همین امر نیز در هفته اخیر جو روانی مثبتی را بر بازار محصولات فولادی پدید آورد. این در حالی است که در ماه های اخیر بخش اعظمی از تاثیر احتمالی این کاهش تولید در قیمت فولاد لحاظ شده و در عین حال افت تقاضای سنگ آهن به تبع کاهش تقاضا از سوی بخش تولید فولاد نیز از سوی فعالان بازار این محصول مد نظر گرفته است.

پس از این روند بازار در دو روز میانی هفته کمی آرام شد و پس از رشد ملموس روز دوشنبه، قیمت سنگ آهن کمی از مواضع پیشین عقب نشینی کرد. در آستانهاجرای برنامه کاهش تولید فولاد چین، برخی از واحدهای کوره بلند کمی در خرید سنگ آهن خود در اواسط هفته وسواس به خرج دادند که همین امر نیز منجر به کاهش قیمت این محصول شد.

در روز پنج شنبه به علت ثبات نسبی بازار محصولات فولادی، معاملات متعادلی در بازار سنگ آهن دیده شد و در روز جمعه نیز با احیای معاملات نقدی و آتی فولاد ، قیمت سنگ آهن کمی افزایش یافت.

به گزارش متال بولتن شاخص قیمت سنگ آهن 62 درصد در قرارداد سی اف آر کینگدائو چین در روز جمعه با رشدی 28 سنتی به 62/6 دلار رسید. این محصول افزایش قیمتی 4/5 درصدی را در هفته اخیر تجربه کرد.