به تبع کمبود عرضه در بازار چین اتفاق افتاد

رشد قیمت متانول در بازارهای وارداتی آسیا

20:42 - 1400/01/17
با وجود معاملات کم رمق متانول در اوایل این هفته، رفته رفته با حرکت به سوی پایان هفته معاملات رونق گرفت و در نهایت نیز رشد قیمت این محصول در بیشتر بازارهای وارداتی آسیایی رقم خورد. گران شدن متانول در بازار داخلی چین از اصلی‌ترین دلایل تحریک قیمت در بازارهای وارداتی به حساب می‌آید.
رشد قیمت متانول در بازارهای وارداتی آسیا

پلاتس: در اویل هفته به علت حضور بسیاری از فعالان بازار در یک یک کنفرانس بین المللی مرتبط با صنعت متانول شاهد معاملات اندکی در بازار این محصول در آسیا بودیم. این وضعیت اما با حرکت به سوی پایان هفته دگرگون شد و به تبع رشد قیمت در بازار داخلی چین، قیمت‌های واداتی نیز در مسیر رشد قرار گرفت.

قیمت متانول در بازار داخلی چین به علت تداوم محدودیت عرضه این محصول با رشدی 75 دلاری در این هفته به 2935 دلار رسید. همان‌گونه که هفته گذشته ذکر شد، با سردتر شدن هوا در مناطق شمالی چین گاز طبیعی بیشتر به سوی بخش گرمایشی جذب شده و همین امر نیز مشکلاتی را برای تامین خوراک واحدهای تولید متانول در داخل این کشور ایجاد کرده است.

در عین حال انتشار اخباری مبنی بر بروز مشکلات فنی در سایت تولید متانول الرازی شرکت Sabic عربستان نیز در حمایت از قیمت متانول در هفته‌ای که گذشت نقش آفرین بود. در این میان ضعیف بودن تقاضا در بازارجنوب شرق آسیا منجر به تضعیف قیمت در بازار وارداتی این منطقه شد.

بر این اساس هر تن متانول تحت قرارداد سی‌اف‌آر چین با رشدی 7 دلاری در این هفته در سطح 349 دلار معامله شد. این محصول در قرارداد سی اف آر جنوب شرق آسیا با کاهشی به میزان 3 دلار، قیمت 362 دلار را تجربه کرد. در قرارداداهای سی‌اف‌آر کره جنوبی قیمت 8 دلار بالا رفت و این محصول در سطح 363  دلار معامله شد. در بازار هند متانول با افزایشی 5 دلاری به 310 دلار رسید.