تصمیم دولت برای ساماندهی بازار شیر

20:39 - 1400/01/17
دولت مدعی است طرح خرید توافقی شیر در تنظیم بازار و تصحیح قیمت خرید این محصول با موفقیت همراه بوده است. این در حالی است که طرح جدیدی در راستای خروج شیر مازاد از بازار و جلوگیری از کاهش قیمت این محصول به دستور وزیر جهاد کشاورزی در دستور کار است.

محمدرضا ملاصالحی؛ مدیرکل مرکز اصلاح نژاد دام وزارت جهاد کشاورزی در این باره به باشگاه خبرنگاران جوان می‌گوید: خرید توافقی شیرخام توسط سازمان تعاون روستایی به منظور خروج شیر مازاد از بازار و جلوگیری از کاهش قیمت این محصول به دستور وزیر جهاد کشاورزی انجام می‌شود. ملاصالحی همچنین عنوان می‌کند برخی سعی در توقف خرید توافقی شیر دارند.

وزارت جهادکشاورزی بر این باور است ادعای افزایش قیمت شیر با هدف واردات شیر خشک مطرح می‌شود در حالی که این امر مخالف سیاست‌های این وزارتخانه است. مدیر کل مرکز اصلاح نژاد دام وزارت جهاد کشاورزی از کارخانه‌های لبنی البته خواست قیمت خرید شیر خام را به قیمت واقعی برسانند تا علاوه بر رفع  مشکلات دامداران، هر دو طرف از سود متعارف برخوردار شوند.

در همین حال در تازه‌ترین تحولات مربوط به این صنعت وزیر صنعت معدن و تجارت در جلسه ستاد تنظیم بازار نیز عنوان می‌کند: با توجه به آغاز توزیع شیر مدارس از اول آذرماه، پیگیری‌های لازم از طریق سازمان برنامه و بودجه برای انعقاد قراردادهای خرید شیر سال ۹۶ و تسویه حساب قراردادهای سال گذشته انجام شود.

البته دولت با توجه به نیاز کشورهای منطقه در زمینه واردات شیرخشک، محصول تولیدی حاصل از خرید توافقی را در جریان صادرات قرار داده و بازارهای منطقه را تغذیه کرده است. در این میان برای تشویق صادرات در سه فاز مشوق صادراتی میان صادر کنندگان توزیع می‌شود که فعلا فاز اول آن تنها نهایی شده است.