پس از سقوط ملموس قیمت‌ها در شب گذشته

جدیدترین تحولات بازار فلزات‌پایه

20:37 - 1400/01/17
پس از افت ملموس قیمت فلزات در معاملات روز گذشته به تبع افزایش بیش از پیش ارزش دلار آمریکا  و همچنین نگرانی در زمینه کاهش تقاضا از سوی چین در هفت های پیش رو، معاملات این محصولات در روز چهارشنبه کمی بهبود یافت. ورود شاخص دلار به محدوده منفی بخشی از فشار موجود بر روی معاملات را کاهش داد.
جدیدترین تحولات بازار فلزات‌پایه

عصر روز گذشته و پس از سخنرامی سران بانک مرکزی اروپا و ایالت متحده ، شاخص دلار سیری صعودی را تجربه کرد و به بالاترین سطح در چهار ماه اخیر رسید امری که معاملات فلزات را زیر فشار شدیدی قرار داد. هر چند این روند ادامه نیافت و در پایان شب کمی از تب و تاب معاملات دلار کاسته شد.

در عین حال سطح واردات کاتد مس به چین در هفته های اخیر به میزان بالا رفته و همین امر نیز منجر به وفور این محصول در بازار شده است. در عین حال فرآیند تجدید موچودی انبار از سوی مصرف کنندگان مس در چین پس از تعطیلات ملی این کشور در ماه اکتبر تقریبا به پایان رسیده و همین امر نیز منجر به کاهش تقاضا از سوی چینی ها در برهه کنونی شده  و نگرانی هایی در زمینهاحتمال تضعیف تقاضا در هفت های آتی را نیز برانگیخته است.

همچنین رشد قابل ملاحظه سطح ذخایر روی در بازار فلزات لندن در ابتدای این هفته نیز مزید برعلت شد تا این محصول نیز روند رو به افولی را تجربه کند.

در صبح امروز اما با ورود شاخص دلار به محدوده منفی بخش عمده ای از جو منفی حاکم بر بازار فلزات برطرف شد و همین امر نیز به ورود قیمت بعضی از محصولات به محدوده مثبت انجامید. در این میان به تبع سقوط شب گذشته قیمت ها در لندن ، صبح امروز قیمت فلزات در بازار شانگهای افت شدیدی را تجربه کرده است.

دراین میان بازار تحت تاثیر انتشار گزارش ناامیدکننده صادرات چین در ماه اکتبر قرار گرفت و همین امر از رشد ملموس قیمت ها جلوگیری کرد.

در برهه کنونی هر تن مس در معاملات لندن با افتی 0/2 درصدی در سطح 6811 دلار قرار گرفته است. آلومینیوم با افزایشی 0/2 درصدی در سطح 2138 دلار معامله می‌شود. سرب با کاهشی 0/5 درصدی در سطح 2482 دلار قرار گرفته و در این میان قیمت روی با افزایشی 0/5 درصدی در سطح 2172 دلار گزارش می‌شود.

در جلسه معاملاتی ظهر امروز بازار آتی شانگهای مس 1/8 درصد گران شد و سرب نیز افزایش قیمتی 0/1 درصدی را پشت سر گذاشت. در این میان آلومینیوم به میزان 1/3 درصد افت کرد و روی نیز افت قیمتی 1/5 درصدی را به ثبت رسانده است.