رشد قیمت متانول به تبع کاهش عرضه

20:23 - 1400/01/17
پس از افت قیمت هفته گذشته، متانول در این هفته با سیر صعودی قیمت در بازارهای وارداتی آسیا مواجه شد. کاهش عرضه‌ای این محصول در بازارهای مختلف به ویژه چین از جمله دلایل رونق معاملات در روزهای گذشته به حساب می‌آید.
رشد قیمت متانول به تبع کاهش عرضه

پلاتس: محدودیت عرضه متانول در بازارهای آسیایی اصلی‌ترین دلیل تحریک قیمت این محصول در هفته اخیر بود. با سردتر شدن هوا در مناطق مختلف به ویژه شمال شرق آسیا، گاز طبیعی به عنوان ماده اولیه تولید متانول در تعداد ملموسی از سایت‌های تولیدی چین، بیشتر به سوی مصارف گرمایشی جذب شده و همین امر نیز به کاهش تولید متانول در این کشور منجر شده است. بدین ترتیب قیمت متانول در بازار داخلی چین این هفته با رشدی 40 یوانی به 2860دلار رسید.

در جنوب شرق آسیا نیز به دلیل تاخیر در شروع به کار مجدد سایت تولیدی Brunei Methanol، عرضه متانول برخلاف انتظار فعالان بازار به حالت عادی بازنگشت و همین امر نیز در رشد قیمت تاثیرگذار بود.

بر این اساس هر تن متانول تحت قرارداد سی‌اف‌آر چین با رشدی 4 دلاری در این هفته در سطح 342 دلار معامله شد. این محصول در قرارداد سی اف آر جنوب شرق آسیا با افزایشی به میزان 2 دلار، قیمت 365 دلار را تجربه کرد. در قرارداداهای سی‌اف‌آر کره جنوبی قیمت 5 دلار دلار بالا رفت و این محصول در سطح 355 معامله شد. در بازار هند متانول با افزایشی 5 دلاری به 305 دلار رسید.