صادرات لبنی به عراق 350 میلیون دلار شد

رشد تعرفه عراقی در برابر لبنیات ایرانی

20:10 - 1400/01/17
عراقی‌ها تعرفه واردات ماست، شیر و خامه را به‌طور یکجانبه بین ۲۰ تا ۲۵ درصد افزایش داده‌اند که باعث می‌شود قیمت تمام‌شده لبنیات ایرانی در این بازار غیررقابتی شود. عراق چند ماه قبل تعرفه واردات ماست را از ۵ به ۲۵ درصد و نیز تعرفه واردات شیر و خامه را از ۵ به ۱۵ رسانده بودند که اکنون این تعرفه به ۴۰ درصد رسید.
رشد تعرفه عراقی در برابر لبنیات ایرانی

رضا باکری؛ دبیر انجمن صنایع لبنی در گفت‌وگو با «فارس» در مورد‌ وضعیت صادرات لبنیات اظهار کرد: در ۶ ماه اول امسال حدود ۴۳۳ میلیون دلار انواع لبنیات صادر شد که بیش از ۸۰ درصد آن معادل رقمی حدود ۳۵۰ میلیون دلار روانه بازار عراق شد.

وی با اشاره اینکه چند ماه پیش عراقی‌ها تعرفه واردات لبنیات از ایران را افزایش داده بودند، ‌تصریح کرد: تعرفه واردات ماست را از ۵ به ۲۵ درصد و نیز تعرفه واردات شیر و خامه را از ۵ به ۱۵ رسانده‌ بودند که اکنون این تعرفه به ۴۰ درصد رسید.

 او در پاسخ به این پرسش آیا این تعرفه مختص به ایران است یا برای کشورهایی همچون ترکیه هم اعمال می‌شود؟ گفت: اتحادیه عرب بین خودشان تعرفه ندارند و محصول‌‎هایی که از مصر و عربستان وارد بازار عراق می‌شود مشمول تعرفه نیست و فقط ترکیه باقی می‌ماند که آن را هم باید دید پیمان تجاری با این کشور بسته شده است یا نه؟