افت 4درصدی قیمت سنگ آهن در هفته اخیر

20:03 - 1400/01/17
سنگ آهن هفته رو به افولی را پشت سر گذاشت و در بسیاری از روزهای معاملاتی پیشین با افت قیمت مواجه شد. کاهش نسبی تقاضا از سوی بخش تولید فولاد در کنار افت قیمت محصولات فولادی در بازارهای آتی و نقدی چین در برخی جلسات معاملاتی این هفته از دلایل اصلی تزلزل بازار سنگ آهن و افت نزدیک به چهار درصدی قیمت این محصول به حساب می آید.
افت 4درصدی قیمت سنگ آهن در هفته اخیر

با شروع معاملات هفتگی در بازر سنگ آهن قیمت این محصول با افتی مختصر مواجه شد و به مرز 62 دلار رسید. کاهش ملموس سطح معاملات در بنادر چین در کنار تزلزل مختصر بازار آتی فولاد و سنگ آهن این کشور از دلایل افت قیمت در بازار نقدی بود.

بهبود معاملات نقدی فولاد در و احیای این محصول در بازارهای آتی در روز سه شنبه منجر به بازگشت قیمت سنگ آهن در مدار صعود شد. این روند اما در ادامه هفته دوام نیاورد و تا روز پنج شنبه قیمت سنگ آهن با شیبی ملایم کاهش یافت. کاهش تقاضا از سوی بخش فولاد این هفته در بازار نقدی نمایان بود. با آغاز زودهنگام برنامه کاهش تولید فولاد در برخی شهرهای چین، میزان مصرف سنگ آهن از سوی کوره‌های بلند اف چشمگیری را تجربه می‌کند.

در پایان هفته فشار بر بازار سنگ آهن افزایش یافت و این محصول بیش از پیش ارزان شد و به سطح 60 دلار رسید. افت نسبتا ملموس قیمت فولاد در بازار آتی شانگهای و بازار نقدی تانگشان ابتدا به افت قیمت سنگ آهن در معاملات آتی بازار کالایی دالیان و سپس معاملات نقدی بنادر چین منجر شد.

به گزارش متال بولتن شاخص قیمت سنگ آهن 62 درصد در قرارداد سی اف آر کینگدائو چین در روز جمعه با افتی به میزان 1/39 به 60/08 دلار رسید. این محصول کاهش قیمتی 3/9 درصدی را در هفته اخیر تجربه کرد.