سقوط فلزات زیر سایه سنگین دلار

20:01 - 1400/01/17
به تبع رشد ملموس ارزش دلار در برابر سبدی از ارزهای مطرح جهان در دو روز پایانی هفته، معاملات فلزات پایه زیر فشار شدیدی قرار گرفت و قیمت این محصولات در صبح امروز با افتی قابل ملاحظه مواجه شد.
سقوط فلزات زیر سایه سنگین دلار

روند صعودی شاخص دلار ایالات متحده از روز گذشته و به تبع تصمیم بانک مرکزی اروپا برای تمدید زمان برنامه خرید اوراق این نهاد شدت گرفت و این روند باانتشار برخی گزارش های امیدواکننده از اقتصاد ایالات متحده  و همچنین اعلام نتایج ضعیف شاخص قیمت مصرف کننده در ژاپن و استرالیا نیز باز هم ادامه یافت. در پی این امر تقاضا برای فلزات از سوی مصرف کنندگان و سرمایه گذاران استفاده کننده از ارزهای غیردلاری افت کرد و همین امر نیز به افول قابل ملاحظه قیمت فلزات انجامید.

در این میان فشار ناشی از شناسایی سود در پایان هفته نیز عامل دیگری در تضعیف قیمت فلزات به حساب می آید. پس از عملکرد نسبتا مناسب بسیاری از محصولات در روزهای گذشته، سرمایه گذاران دست به کار شناسایی سود شده و همین امر نیز قیمت ها را بیش از پیش زیر فشار قرار داده است.

در برهه کنونی در معاملات لندن  قیمت هر تن مس با افتی 1/4 درصدی به 6899 دلار رسیده وآلومینیوم نیز 1/6 درصد ارزان شده و در سطح 2154 دلار قرار گرفته است. سرب و روی نیز با افتی بیش از 1/6 درصد به ترتیب در سطح  2439 و 3172 دلار معامله می شوند.