بازار سرمایه سلیقه‌های سرمایه‌گذاران را پوشش می‌دهد

نخستین صندوق ارزی در راه بورس

سرمایه‌گذاران برای حضور در بازارها سلیقه‌های مختلفی دارند و در این میان بازار سرمایه برای جذب سرمایه‌گذار و تامین نیاز آن‌ها تنوع بخشی به ابزارها و نهادهای مالی را در دستور کار قرار می‌دهد. جذابیت خاص بازار ارز و نوسان‌های گاه بی‌گاه آن که البته 5 سال اخیر در دامنه نوسانی معقول و منطقی قرار گرفته، ارکان عالی بازار سرمایه را مجاب کرده در راستای جذب سرمایه‌گذار و جلوگیری از شوک به بازارهای فیزیکی نخستین صندوق ارزی در بازار سرمایه را راه‌اندازی کند.  

سلیقه‌های سرمایه‌گذاران

در بازار معمولا سلیقه‌های سرمایه‌گذاری مختلفی وجود دارد؛ گروهی به سمت بازار طلا می‌روند، گروهی وارد بازار مسکن می‌شوند و عده ای هم در بورس سرمایه‌گذاری می‌کنند. در این میان سلیقه‌های سرمایه‌گذاری متفاوت است، حال سیاست‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گذاران در بازار سرمایه به دنبال این هستند بازار اوراق بهادار آن قدر متنوع شود که تمام سلیقه‌های سرمایه‌گذاری را به سمت خود جذب کند.

در این راستا همچنان که پیش از این هم گفته شد و مصداق آن را می‌توان در بازار دید، ارکان عالی بازار سرمایه در سال‌های گذشته اقدام‌های را برای تنوع بخشی به ابزارها و نهادهای مالی انجام داد. حال سازمان بورس و اوراق بهادار در تازه‌ترین اقدام علاوه بر صندوق سپرده کالایی که مبنای آن سکه، زعفران و پسته بود به دنبال ورود نخستین صندوق ارزی به بورس است.

زمان راه‌اندازی

علی سعیدی؛ معاون سازمان بورس و اوراق بهادار در این باره به «ایلنا» می‍‌‌گوید: با توافق سازمان بورس و اوراق بهادار و معاونت ارزی بانک مرکزی، بازار سرمایه در صدد راه اندازی صندوق ارز است.

به گفته سعیدی در طول دو هفته اخیر جلسه‌های متعدی در این باره برگزار شد. توافق‌ها میان بانک مرکزی و سازمان بورس نسبت به چارچوب‌ها نیز انجام شد. در حال حاضر طرح در کمیته تدوین مقررات سازمان بورس است. به گفته مقام‌ها این طرح در پایان این هفته نیز از حیث مقررات کامل می‌شود و به گفته معاون سازمان بورس و اوراق بهادار احتمالا در هفته آینده نخستین موافقت اصولی برای راه اندازی اولین صندوق ارزی صادر می‌شود که در بازار شروع به کار کند.

سازوکار صندوق ارز

براساس این تصمیم اگر سرمایه‌گذار بخواهد در ارز هم سرمایه گذاری کند، لزومی ندارد در بازار فیزیکی یا نقد، ارز را خریداری کند، کافی است واحدهای صندوق‌های سرمایه گذاری را بخرد. با این سازو کار با نوسان ارز هم میزان سرمایه گذاری فرد نوسان خواهد داشت و روز پایان سرمایه گذاری هم می‌تواند به اندازه نوسان نرخ ارز و سود حاصل از سرمایه­‌گذاری ارزی، بازدهی کسب کند.

صندوق سرمایه‌گذاری ارز را به تبدیل به اوراق ارزی یا سپرده ارزی می‌کند. یعنی مجددا آن ارز وارد بازار ارز می‌شود و فقط آن فردی که  قصد سرمایه‌گذاری داشته می‌تواند از نوسان نرخ ارز به سود برسد. البته سرمایه‌گذاری در صندوق ارزی از خرید ارز سود بیشتری ایجاد می‌کند. کارشناسان بر این باورند: نه تنها نوسان نرخ ارز می‌تواند سود ایجاد کند، بلکه سود حاصل از سرمایه‌گذاری در صندوق نیز عاید سرمایه‌گذار می شود.

تاثیر تشکیل صندوق‌ها

مطالعاتی که سازمان بورس و اوراق بهادار انجام داده نشان می‌دهد از آنجایی که بخش عمده‌ای از تولیدکنندگان بورسی، صادر کننده هم هستند، همواره با افزایش نرخ ارز، می‌توان تاثیر مثبت آن را در بازار سرمایه شاهد بود.

در صندوق کالایی نیز اگر سرمایه‌گذار در زعفران یا پسته سرمایه گذاری کند برای آن افراد هم صندوق پسته یا زعفران طراحی شده است. سیاست‌گذاران بازار سرمایه به دنبال این هستند هر دارایی و کالایی را که مردم تمایل به سرمایه گذاری در آن دارند، به اوراق بهادار تبدیل کنند که نتیجه آن جلوگیری از شوک به بازارهای فیزیکی ناشی از ورود سرمایه‌‌گذاران به آن در شرایط کمبود عرضه خواهد بود.

Submitted by admin on