حقوق ورودی واردات تایر به 55 درصد می‌رسد؟

لاستیکی‌ها دست به دامان تعرفه

تغییر در تعرفه واردات لاستیک در حالی یکی از دغدغه‌مندی‌های جدی تولیدکنندگان داخلی در راستای حفظ سهم بازار بوده که رئیس اتحادیه صنف فروشندگان لاستیک تهران خبر از تصمیم دولت برای افزایش تعرفه واردات لاستیک داده است. البته حکایت‌هایی نیز از تردید دولت برای اتخاذ تصمیم در این باره مطرح می‌شود. در صورت افزایش تعرفه فاصله قیمت تایرهای خودروهای سواری خارجی و داخلی تغییر خواهد کرد و متناسب با آن تغییر قیمتی تایر خودروهای سنگین هم اجتناب ناپذیر خواهد بود.

افزایش تعرفه در واردات لاستیک در حالی از مدت‌ها پیش توسط تولیدکنندگان داخلی مطرح شد که دلیل اصلی طرح این موضوع به این  نقطه باز می‌گردد که داخلی‌ها توان رقابت با محصول‌های وارداتی را ندارند. با افزایش 23 درصدی تعرفه واردات لاستیک که در نامه درخواستی به وزیر صنعت، معدن و تجارت مطرح شده، تولیدکنندگان داخلی به دنبال بیمه خود برای حفظ سهم خود از بازار هستند.

در این میان البته بخش عمده‌ای از تایرهای تولید داخل نخی بوده و با تکنولوژی و ماشین‌آلات چند دهه پیش تولید می‌شود، در حالی که تایرهای وارداتی سیمی بوده و با جدیدترین تکنولوژی تولید می‌شوند. در این میان تایرهای وارداتی از برندهای معتبر کشورهای اروپایی بوده و واردات تایرهای چینی به دلیل کیفیت پایین به حداقل رسیده ‌است.

حال به نظر می‌رسد تولیدکنندگان در پی کسب اخذ موافقت از هیات دولت برای افزایش تعرفه واردت لاستیک هستند. البته شرایط کنونی و موجی که بعد از این تصمیم ایجاد می‌شود ممکن است دولت را از اتخاذ چنین تصمیمی بازدارد. داود سعادتی‌نژاد؛ رئیس اتحادیه صنف فروشندگان لاستیک تهران در این باره به «مهر» می‌گوید: در حال حاضر تعرفه ۳۲ درصد است که در صورت موافقت با این درخواست، به ۵۵ درصد افزایش می‌یابد.

این تقاضا در حالی مطرح شده‌است که به گفته ناظران تولیدکنندگان داخلی در بهترین شرایط می‌توانند ۵۵ تا ۶۰ درصد نیاز بازار را تامین کنند و ۴۰ تا ۴۵ درصد تایر مورد نیاز کشور از محل واردات تامین می‌شود. منتقدان با اشاره اینکه بخش قابل توجهی از تایرهای تولید داخل از نظر کیفی شرایط مطلوبی ندارد، معتقدند: در شرایطی که تولید داخل امکان تامین نیاز کشور را ندارد، مطرح کردن چنین تقاضایی آن هم در شرایطی که بازار در آرامش و ثبات است، درخواستی غیرمنطقی است.

به گفته سعادتی‌نژاد در حال حاضر فاصله قیمتی تایرهای داخلی و خارجی منطقی و مناسب است. دراین میان درصورت افزایش تعرفه فاصله قیمت تایرهای خودروهای سواری خارجی و داخلی تا ۴۰۰ هزار تومان افزایش خواهد یافت و در مورد تایر خودروهای سنگین هم افزایش دو برابر قیمت اجتناب ناپذیر است.

در حال حاضر تولیدکنندگان داخلی سفارش خریداران را با فاصله زمانی ۲۵ تا ۳۰ روز تحویل می‌دهند و در صورت افزایش تعرفه و قیمت تایرهای وارداتی، تقاضا برای تولیدات داخلی افزایش یافته و به دلیل ناتوانی در تامین بازار در این بخش هم شاهد افزایش قیمت‌ها خواهیم بود.

در همین رابطه بخوانید: دامنه تاثیر افزایش تعرفه

Submitted by admin on