معاملات فلزات پایه به لطف آمارهای اقتصادی چین پررونق پیگیری شد

عبور مس از مرز 7هزار دلار

19:34 - 1400/01/17
در پی انتشار ارقام بهتر از انتظار شاخص بهای مصرف کننده و تولید کننده چین در ماه سپتامبر، فلزات پایه در معاملات لندن رونق مناسبی را به تبع بهبود چشم انداز تقاضا در صبح امروز تجربه کردند. در این میان جو مبهمی بر معاملات شانگهای حاکم بود و فشار ناشی از شناسایی سود برخی محصولات مانند روی و آلومینیوم را به محدوده منفی کشاند.
عبور مس از مرز 7هزار دلار

اداره آمار ملی چین شب گذشته ارقام مربوط به شاخص قیمت مصرف کننده و تولید کننده این کشور را برای ماه سپتامبر منتشر کرد. براین اساس شاخص قیمت مصرف کننده چین در ماه گذشته میلادی رشدی 1/6 درصدی را نسبت به مدت مشابه سال گذشته تجربه کرده و در مقایسه با ماه آگوست نیز 0/5 درصد افزایش یافته است. همچنین شاخص قیمت تولیدکننده نیز با رشدی 6/9 درصدی نسبت به مدت مشابه سال 2016 مواجه شده است. ارقام اعلام شده کمی از پش بینی ها بالاتر بود و همین امر منجر به بهبود چشم انداز تقاضا برای فلزات پایه از سوی چین شد.

در این میان پس از رشد قابل ملاحظه هفته گذشته قیمت فلزات در بازار آتی شانگهای، برخی از محصولات  مانند روی  و آلومینیوم زیر فشار قرار گرفتند و در نهایت به محدوده منفی خزیدند.

در میان فلزات مس بار دیگر همچون روزهای اخیر بیشتر مورد توجه معامله گران قرار دارد و این محصول نزدیک به دودرصد تا بدین لحظه گران شده است. فعال شدن خودکار سفارشات خرید معامله گران در مرز روانی 7 هزار دلار نیز در حمایت بیش از پیش از قیمت مس تاثیرگذار بوده است.

در برهه کنونی هر تن مس در معاملات لندن با رشدی نزدیک به 2درصد در سطح 7020دلار قرار گرفته است. این محصول تا قیمت 7042 دلار نیز پیشروی کرده بود. آلومینیوم با افزایشی 0/3 درصدی در سطح 2146 دلار معامله می‌شود. سرب با رشدی 1/1 درصدی در سطح 2566دلار قرار گرفته و در این میان قیمت روی با افزایشی 0/7درصدی در سطح 3264 دلار گزارش می‌شود.

در جلسه معاملاتی ظهر امروز بازار آتی شانگهای آلومینیوم 2/2 درصد ارزان شد و روی نیز کاهش قیمتی 0/6 درصدی  را پشت سر گذاشت. در این میان مس 1/1 درصد رشد کرد و سرب توانست رشدی 0/3 درصدی را تجربه کند.