با وجود معاملات مبهم در بازار فلزات رقم خورد:

درخشش مس در هفته اخیر

19:29 - 1400/01/17
بازار فلزات پایه این هفته روند مبهمی را پشت سر گذاشت و با وجود رشد ملموس قیمت مس در روزهای معاملاتی اخیر، سرب و روی روند باثباتی را تجربه کردند و در این میان آلومینیوم با افت قیمت به کار خود پایان داد.
درخشش مس در هفته اخیر

روند اصلاح  قیمت آغاز شده از جمعه گذشته در ابتدای هفته نیز ادامه یافت و قیمت‌ها به تبع شناسایی سود زیر فشار قرار گرفت. تاثیر رشد ملموس شاخص دلار در هفته پیشین نیز در ابتدای هفته کمی بازار را متزلزل کرد اما بازگشت مشتریان چینی از تعطیلات ملی این کشور منجر به تعادل معاملات شد.

در ادامه هفته نوسان‌گیری سرمایه‌گذاران در معاملات بسیاری از محصولات به ویژه آلومینیوم منجر به تضعیف قیمت‌ها شد اما مس به علت تحولات سمت عرضه از جمله زلزله هفته گذشته شیلی و همچنین انتشار اخبار ضد و نقیضی در زمینه محدودیت‌های مد نظر چین برای واردات قراضه این محصول در سال‌های پیش مورد اقبال سرمایه‌گذاران قرار گرفت.

صبح چهارشنبه انتشار گزارش صندوق بین المللی پول در زمینه چشم اندار اقتصاد جهانی کمی معاملات را بهبود بخشید اما این روند دوام چندانی نیاورد. در گزارش مذکور رشد اقتصاد جهانی در سال جاری و آتی میلادی به ترتیب به 3/6 و 3/7 برآورد شد که این رقم نسبت به گزارش ماه جولای 0/1 درصد بالاتر بود. همچنین در این گزارش رشد اقتصادی چین نیز نسبت به گزارش پیشین 0/1 درصد بهبود یافت و در سطح 6/8 درصد قرار گرفت.

در اواخر هفته با انتشار گزارش تجارت خارجی چین شاهد بهبود نسبی روند معاملات بودیم. با انتشار این گزارش مشخص شد در حالی افزایش صادرات چین در ماه سپتامبر با نرخی پایین‌تر از پیش‌بینی‌ها محقق شده، نرخ رشد واردات بسیار فراتر از انتظار‌ها بوده است.

در کنار این گزارش، اعلام رشد ملموس واردات مس از سوی چین در ماه گذشته به رونق بیش از پیش معاملات این محصول دامن زد. اداره گمرک چین در پایان هفته اعلام کرد که میزان واردات سنگ معدنی و کنسانتره مس این کشور در ماه گذشته میلادی به 1/47 میلیون تن رسیده  و همچنین میزان واردات فلز مس و محصولات مسی چین نیز با رشدی 26 درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل در سطح 430 هزار تن قرار گرفته است. این ارقام نیز بالاترین سطح واردات در شش ماه گذشته به حساب می‌آید.

همچنین مثبت شدن رقم آربیتراژ فیزیکی مس میان لندن و شانگهای در روز پنج شنبه نیز در حمایت از قیمت این محصول در بازار لندن نقش پر رنگی را بازی کرد هر چند که رشد قیمت این محصول در بازار آتی شانگهای در روز جمعه رقم آربیتراژ را به میزان کمی وارد محدوده منفی کرد.

در این میان موجودی بیشتر محصولات معاملاتی در بازار لندن در این هفته کاهش یافت اما روی با رشد ملموس ذخایر روبرو شد و همین امر از رشد قیمت این محصول جلوگیری کرد.

درخشش مس در هفته اخیر12

در معاملات روز جمعه در بازار فلزت لندن هر تن مس برای تحویل در سه ماه آینده با افتی مختصر به 6882 دلار رسید. این محصول نسبت به پایان هفته گذشته رشد قیمت 3/2 درصدی را تجربه کرده است. قیمت در برهه‌ای از معاملات این هفته به بالاتر از 6900 دلار رسید.

روی در قرارداد مشابه 0/4 درصد ارزان شد و با رسیدن به 3235 دلار، تغییر ملموسی را نسبت به پایان هفته گذشته تجربه نکرد.

همچنین آلومینیوم با کاهش قیمت 0/6 درصدی در روز جمعه در سطح 2133 دلار قرار گرفت. این محصول در هفته اخیر 0/9 درصد ارزان شد.

در این میان سرب با کاهشی یک درصدی به 2530 دلار رسید. این محصول رشدی بسیار جزئی را در هفته اخیر تجربه کرده است.