افت دسته‌جمعی فلزات پایه

19:25 - 1400/01/17
با وجود رشد قیمت فلزات در ساعات ابتدایی معاملات امروز به تبع گزارش امیدواکننده صندوق بین المللی پول در زمینه رشد اقتصاد جهانی،فضای معاملات به تدریج تیره شد و قیمت ها در مسیر نزولی قرار گرفت. شناسایی سود از سوی سرمایه گذاران به ویژه در معاملات مس و روی اصلی ترین دلیل افت قیمت‌ها به حساب می آید.
افت دسته‌جمعی فلزات پایه

صندوق بین المللی پول در جدیدترین گزارش خود از چشم انداز اقتصاد جهان  پیش بینی کرد که رشد اقتصاد جهانی در سال جاری  و آتی میلادی به ترتیب به 3/6 و 3/7 درصد برسد. برآورد کنونی صندوق نسبت به گزارش ماه جولای 0/1 درصد بالاتر است. همچنین در این گزارش رشد اقتصادی چین و ایالات متحده نیز نسبت به گزارش پیشین 0/1 درصد بهبود یافته و در سطح 6/8 و 2/2 درصد برآورد شده است.

معامله گران بازار فلزات در ساعات اولیه معاملات به این گزارش واکنش مثبت مشان دادند و همین امر نیز قیمت ها را در مسیر رشد قرار داد. این روند اما در ادمامه کار مختل شد و شناسایی سود از سوی سرمایه گذاران پس از رشد قیمت های اخیر به ویژه افزایش قیمت مس و روی در شب گذشته  فشار ملموسی را بر معاملات وارد کرد.

در برهه کنونی هر تن مس در معاملات لندن با افتی 0/4 درصدی در سطح 6726 دلار قرار گرفته است. آلومینیوم با کاهشی 0/4 درصدی در سطح 2152 دلار معامله می‌شود. سرب با افتی یک در سطح 2531 دلار قرار گرفته و در این میان قیمت روی با کاهش 1/2 درصدی در سطح 3248 دلار گزارش می‌شود.

در جلسه معاملاتی ظهر امروز بازار آتی شانگهای آلومینیوم 1/6 درصد ارزان شد و سرب نیز با کاهش قیمتی 0/7 درصدی مواجه شد روی 0/2 درصد افت کرد و در این میان تنها مس توانست رشدی 0/4 درصدی را تجربه کند.