پایان رالی دلار در بازار جهانی

19:12 - 1400/01/17
با انتشار آمار اقتصادی امیدوارکننده از سطح اتحادیه اروپا و احتمال تغییرات محافظه کارانه در کادر رهبری بانک مرکزی ایالات متحده، سیر صعودی شاخص دلار در معاملات امروز مختل شد. شدت گرفتن روند شناسایی سود نیز در تزلزل دلار نقش شایانی داشته است.
پایان رالی دلار در بازار جهانی

روز گذشته شاخص قیمت تولیدکننده اتحادیه اروپا منتشر شد و بهتر بودن رقم اعلام شده برای این شاخص در ماه آگوست منجر به ایجاد جوی مثبت در معاملات یورو شد و همین امر نیز به تزلزل شاخص دلار دامن زد.

در این میان پس از رالی چند روز اخیر دلار در برابر ارزهای مطرح جهان به ، از صبح امروز شاهد افزایش فشار بر معاملات این ارز به تبع شناسایی سود از سوی سرمایه‌گذاران هستیم امری که به افت بیش از پیش شاخص دلار دامن زده است.

موضوع مهم دیگری که این روزها ذهن فعالان بازار را مشغول کرده مربوط به گزینه‌های تصدی پست ریاست بانک مرکزی ایالات متحده می‌شود. نشریه پولیتیکو در گزارشی اعلام کرد که کاخ سفید در روزهای اخیر با جروم پاول از اعضای فعلی و کوین وارش از اعضای سابق فدرال رزرو گفتگوهایی را در زمینه تصدی پست ریاست بانک مرکزی در سال آینده انجام داده است. طبق شنیده‌ها وزیر خزانه داری ایالات متحده تمایل بیشتری را به پاول نشان داده است. .

گزینه‌های مطرح شده نسبت به جنت یلن، رئیس فعلی فدرال رزرو، از دیدگاه محافظه کارانه‌ای در زمینه  افزایش نرخ بهره برخودارند و همین امر نیز نگرانی‌هایی را میان سرمایه‌گذاران در زمینه کاهش تمایل بانک مرکزی به تداوم روند افزایش نرخ بهره ایجاد کرده است.

 بدین ترتیب شاخص دلار ایالات متحده هم اکنون با افتی 0/17 درصدی در سطح 93/41 واحد قرار گرفته است.