فلزات هفته جدید را در محدوده مثبت آغاز کردند

پیشتازی «روی» در بازار فلزات پایه

19:05 - 1400/01/17
پس از رشد فراتر از 4 درصدی قیمت فلز روی در هفته گذشته، این محصول در شروع معاملات هفته جاری نیز در محدوده مثبت معامله می‌شود. دیگر محصول‌های بازار فلزات پایه نیز در صبح امروز با رشد قیمت مواجه شدند. واکنش مثبت بازار به شاخص مدیران خرید تولیدی چین و افت ملموس سطح ذخایر فلزات در بازار شانگهای از دلایل حمایت از قیمت‌ها به حساب می‌آید.
پیشتازی «روی» در بازار فلزات پایه

در اواخر هفته گذشته اداره آمار ملی چین از رسیدن شاخص مدیران خرید تولیدی چین به رقم 52.4 واحد خبر داد که این رقم بالاتر از انتظار فعالان اقتصادی بود. انتشار این خبر در روزهای اخیر جو مثبتی را میان فعالان بازار فلزات پایه در زمینه احتمال تقویت تقاضا برای فلزات از سوی چین در ادامه سال جاری ایجاد کرده و به رشد قیمت‌ها در روز دوشنبه دامن زده است.

در این میان علاوه بر افت ذخایر فلزات در انبارهای بازار لندن، سطح موجودی انبار این محصول‌ها در بازار آتی شانگهای نیز در هفته گذشته افت ملموسی را تجربه کرد. بیشترین میزان افت ذخایر با رقم 27 درصد مربوط به مس می‌شود.

همچنین اعلام تصمیم بانک مرکزی چین مبنی بر کاهش نرخ سپرده قانونی بانک‌ها به منظور تحریک وام دهی سیستم بانکی این کشور نیز در تحریک قیمت‌ها تاثیرگذار بود.

در برهه کنونی هر تن مس در معاملات لندن با رشدی 0.4 درصدی در سطح 6530 دلار به ازای هر تن قرار گرفت. آلومینیوم با افزایشی مختصر سطح 2108 دلار به ازای هر تن معامله می‌شود. سرب با رشدی 0.3 درصدی در سطح 2496 دلار به ازای هر تن قرار گرفته و در این میان قیمت فلز روی با افزایشی 0.5 درصدی در سطح 3167 دلار به ازای هر تن گزارش می‌شود.

 ذکر این نکته ضروری است که بازار آتی شانگهای به علت تعطیلات ملی این کشور در هفته جاری فعالیتی نخواهد داشت.