پس لرزه‌های مطالبات دارویی

18:45 - 1400/01/17
ماجرای پرداخت مطالبات دارویی‌ها در حالی تبدیل به کلافی سردرگم شده پس لرزه‌های صنعت دارو از ناحیه شنیده می‌شود. در این راستا برخی شنیده‌ها حاکی از تعطیلی توقف چند شرکت پخش و احتمال تعطیل شدن داروخانه‌های خراسان رضوی به دلیل تاخیر طولانی در پرداخت صورت حساب‌ها دارد. اگر چه دولت قول‌هایی برای پرداخت مطالبات داده است اما این وعده‌ها هنوز جنبه اجرایی به خود نگرفته است، البته فعالان دارویی نسبت به پرداخت مطالبات تا پایان شهریورماه نیز خوش بین نیستند.

اگر چه فعالان دارویی می‌گویند دولت برای پرداخت مطالبات قول‌هایی داده اما نسبت به اجرایی شدن آن تا پایان شهریورماه امیدوار نیستند. آنان معتقدند: اگر پولی در شهریورماه به صنعت دارو تزریق نشود، ریزش و آوار بزرگی در انتظار صنعت دارو خواهد بود. شرکت‌های دارویی برخلاف استدلال دولتی‌ها تاکید دارند اوراق مرابحه دردی از صنعت دارو را دوا نمی‌کند.

دارویی‌ها در این رهگذر عنوان می‌کنند: حجم چک‌های برگشتی داروخانه‌ها افزایش یافته و این علامت خطرناکی برای نظام داروست، به همین دلیل لازم است دولت نگذارد اثر دومینویی به سونامی تبدیل شود.

البته به باور دارویی‌ها فاجعه در حال نزدیک شدن است؛ برخی شنیده‌ها حاکی از توقف چند شرکت پخش است. در همین حال محمدرضا افخمی؛ دبیر انجمن داروسازان خراسان رضوی نیز در گفت‌وگو با «فانا» تاکید می‌کند:‌ برخی داروخانه‌های استان به علت تاخیر طولانی در پرداخت صورت حساب‌هایشان از سوی سازمان‌های بیمه‌گر در معرض تعطیلی قرار دارند.

پرداختی بیمه سلامت و تامین اجتماعی به داروخانه‌های این استان ۷ تا ۸ ماه تاخیر دارد. تازه‌ترین پرداختی اداره کل بیمه سلامت به داروخانه‌های استان مربوط به دی ماه پارسال و پرداختی بیمه تامین اجتماعی مربوط به بهمن ماه سال گذشته گزارش شده است.

بیش از ۸۰۰ داروخانه دولتی و خصوصی در خراسان رضوی دایر است که ۶۰۰ داروخانه از این تعداد در مشهد فعالیت دارند.

در همین راستا بخوانید: انتظار ادامه‌دار پرداخت مطالبات دارویی‌ها