فصل جدید روابط بانکی ایران با دنیا

18:44 - 1400/01/17
پس از امضای یادداشت تفاهم همکاری بانک‌های ایران با بانک سیتیک تراست چین که با هدف گسترش روابط بانکی و تعمیق آن صورت گرفت، یاداشت تفاهم همکاری بانکی دیگری تا سقف 15 میلیارد دلار میان بانک مرکزی ایران و بانک توسعه چین به امضا رسید.

 همزمان با شرایط پسابرجام و آغاز روابط بانکی و تعمیق سطح کارگزاری بانکی یادداشت تفاهم‌های همکاری در این عرصه با سرعت بیشتری در حال امضا است. قرارداد دریافت وام از اگزیم بانک کره جنوبی توسط بانک‌های ایرانی در کنار بهبود سطح روابط بانکی با بانک‌های اروپایی نمونه‌ای از مواردی است که نوید وضعیت تازه و جدیدی پیش روی روابط بانک‌های ایرانی و افزایش سطح کارگزاری بین‌المللی گشوده که انتظار می‌رود این سطح روابط علاوه بر اینکه گسترش یابد، با عمق بیشتری دنبال شود. یادداشت تفاهم همکاری بانک‌های ایرانی با بانک سیتیک تراست چین در سطح 10 میلیارد دلار و تفاهم همکاری بانک مرکزی ایران با بانک توسعه چین در سطح 15 میلیارد دلار نمونه‌ای از روابط جدید بانکی ایران با دنیای خارج است.

یادداشت تفاهم همکاری‌های بانکی بانک مرکزی ایران با بانک توسعه چین (CDB) با حضور ولی اله سیف؛ رئیس کل بانک مرکزی، علی اصغر خاجی؛ سفیر کشورمان در چین و مدیران بانک توسعه چین در پکن امضا شد که در دو بخش صورت گرفت که بخشی از آن مربوط به تامین مالی پروژه‌های عمرانی و تولیدی ایران توسط بانک توسعه چین تا سقف معادل 15 میلیارد دلار است.

بخش دیگری از این یاداشت تفاهم هم مربوط به همکاری بین بانک مرکزی و بانک توسعه چین در مسایل فنی، روابط بانکی، آموزش نیروی انسانی و تبادل اطلاعات فنی است. به گفته رییس کل بانک مرکزی با رایزنی‌ها و نشست‌های مختلفی که با مسئولان بانکی چین انجام شده است این کشور تاکنون حدود 35 میلیارد دلار تسهیلات و فاینانس، برای اقتصاد ایران در نظر گرفته است.

فصل جدید روابط بانکی ایران با دنیا19
قراردادهای فاینانس پسابرجامی ایران / منبع:‌روزنامه ایران

در همین رابطه بخوانید:‌

واکاوی روابط کارگزاری بانکی ایران با دنیا

چگونگی بهبود روابط بانکی ایران

مذاکره بانکی ایران و اتریش

روابط بانکی ایران و پاکستان

تلاش ایران برای روابط بانکی با انگلیس

چینی‌ها به شبکه بانکی ایران می‌آیند

بانک‌های ایرانی به آفریقای جنوبی می‌روند