سقوط طلا به مرز 1330دلار

18:38 - 1400/01/17
پس از تصویب قطعنامه نه چندان سختگیرانه شورای امنیت علیه کره شمالی و همچنین کاهش خطر توفان ایرما، قیمت طلا در معاملات امروز بیش از پیش پایین آمد.
سقوط طلا به مرز 1330دلار

صبح امروز شورای امنیت سازمان ملل قطعنامه‌ای را در واکنش به ششمین آزمایش موشکی کره شمالی تصویب و به موجب آن تحریم های جدید مانند محدودیت صادرات منسوجات  و برخی محدودیت در زمینه صادرات نفت و میعانات گازی  را بر ضد این کشور وضع کرد.

با این وجود قطعنامه مذکور نسبت به پیش نویس ارائه شده از سوی ایالات متحده لحن بسیار آرام تری داشت. در پیش نویس ایالات متحده تحریم هایی شدیدی بر ضد رهبر کره شمالی، خطوط هوایی و صادرات نفت به این کشور مد نظر قرار گرفته بود اما با فشار سایر اعضا این موارد در قطعنامه لحاظ نشد.

همچنین کره شمالی که پیش تر تهدید به انجام آزمایش موشکی جدیدی  کرده بود ، در واکنش به این اقدام از تصمیم خود منصرف شد.

به تبع این امر تقاضا برای دارایی های امن مانند طلا  و ین ژاپن کاهش یافت. در عین حال تضعیف ین ژاپن در برابر دلار آمریکا نیز به صعود ملموس شاخص دلار در شب گذشته منجر شد امری که تقاضا برای طلا را بیش از پیش تضعیف کرد.

همچنین با کاهش سرعت توفان ایرما، نگرانی از بابت خسارت های این توفان کاهش یافت و این امر نیز در تزلزل معاملات طلا نقش پررنگی بازی کرد.

هم اکنون هر اونس طلا در بازار کامکس در قرارداد ماه دسامبر با قرارگیری در سطح 1330/5 دلار افت قیمتی بیش از پنج دلار را پشت سرگذاشته است. در بازار نقدی قیمت با کاهشی به میزان یک دلار در سطح 1326/7 دلار قرار گرفته است.