افزایش ملموس قیمت متانول در آسیا

18:31 - 1400/01/17
در پی وجود نگرانی در زمینه عرضه متانول به بازاهای آسیایی، قیمت این محصول جهش ملموسی را در هفته اخیر تجربه کرد. خروج واحدهای تولید متانول شرکت Sabic محرک اصلی قیمت در روزهای اخیر به حساب می آید.
افزایش ملموس قیمت متانول در آسیا

پلاتس: واحدهای شماره دو، سه و چهار تولید متانول شرکت Sabic عربستان برای انجام برخی تعمیرات در این هفته از مدار تولید خارج شدند و پیش‌بینی می‌شود که تا 30 روز آینده نیز شاهد توقف تولید در این واحدها باشیم. تولید از دست رفته در این مدت بالغ بر 190 هزار تن خواهد بود.

در پی این امر شرکت مذکور اقدام به خرید یک محموله 45 هزا تنی متانول در بازار نقدی چین اقدام کرد تا بدین ترتیب بتواند خوراک لازم برای واحدهای زیر مجموعه مصرف‌کننده متانول خود را فراهم سازد. این امر منجر به افزایش قیمت متانول در بازار چین دامن زد. با جهش قیمت در بازار چین،  متانول در دیگر بازارهای آسایی نیز سیری رو به رشد را تجربه کرد.

بر این اساس هر تن متانول تحت قرارداد سی‌اف‌آر چین با رشدی 36 دلاری در این هفته در سطح 360 دلار معامله شد. برخی فروشندگان در این منطقه قیمت‌هایی در سطح 365 دلار را نیز به بازار ارائه داده‌اند. این محصول در قرارداد سی اف آر جنوب شرق آسیا با افزایشی به میزان 40 دلار، قیمت 361 دلار را تجربه کرد. در قرارداداهای سی‌اف‌آر کره جنوبی قیمت 35 دلار بالا رفت و این محصول در سطح 365 دلار معامله شد. در بازار هند نیز متانول با افزایشی 28 دلاری به 310 دلار رسید.