تکلیف استاندارد جدید به خودروسازان

18:27 - 1400/01/17
دولت در ریل جدید سیاست‌گذاری با پیگیری اهداف قبلی رویکرد کیفی‌سازی خودروها به طور جدی به دنبال اعمال تکلیف سیاست‌گذاری‌های استانداردسازی در این عرصه است. وزیر صنعت حتی در تایید اهمیت موضوع به خودروسازان تاکید کرده: تنها زمانی می‌توانند با وزارتخانه کنار بیایند که حداقل استانداردها رعایت کرده باشند.

مدت مدیدی است که بحث کیفی‌سازی خودروهای داخلی کانون توجه افکار عمومی قرار گرفته و البته دولت در مقام سیاست‌گذار در نمایی قبل‌تر استانداردسازی خودروهای تولیدی را در قالب سیاست‌گذاری‌های جدید را در دستور کار قرار داد.

وزارت صنعت، معدن و تجارت در مقام سیاست‌گذار و ناظر پیگیری سیاست‌های استانداردسازی خودروها را این‌بار با رویکرد و جدیت بیشتری دنبال می‌کند. سازمان استاندارد پیش‌تر در خصوص توقف تولید برخی از خودروهای تک ستاره همچون پراید و پژو 405 تا پایان سال 97 و ارتقای سطح کیفی سازی دیگر خودروهای تک‌ستاره به خودروسازان هشدار داده بود.

به نظر می‌رسد در شرایط کنونی خودروسازان نیز متناسب با سیاست‌گذاری دولت (سازمان استاندارد ایران) به دنبال تغییر شرایط و حرکت به سمت تغییر رویکرد و استراتژی سبد محصول با تنوع و جایگزینی در تولید محصول است.

وزارت صنعت، معدن و تجارت در جدیدترین اقدام البته به دنبال پیگیری جدی این موضوع است. به گفته محمد شریعتمداری در دوره زمان‌بندی معینی بحث استانداردسازی خودورها با خودروسازان را بدون هیچ رودربایستی مطرح کرده که رعایت ۵۵ استاندارد صنعت خودرویی حداقل و کف انتظار است.

 وی با اشاره اینکه تولید کیفی محصول در اولویت همکاری با خودروسازان داخلی است، به خودروسازان توصیه می‌کند: همه خودروسازان بدانند تنها زمانی می‌توانند با وزارت صنعت کنار بیایند که حداقل کف استانداردهای تولید خودرو را رعایت کنند.

در همین رابطه بخوانید: استانداردها از نگاه سازمان استاندارد