مروری بر هفته درخشان فلزات‌پایه

18:19 - 1400/01/17
پس از فشار وارد بر فلزات پایه در هفته گذشته، این هفته بار دیگر رونق مناسبی بر معاملات این بازار حاکم شد. انتشار گزارش های اقتصادی امیدوارکننده از سوی چین اصلی‌ترین دلیل حمایت از قیمت ها به حساب می آید.
مروری بر هفته درخشان فلزات‌پایه

روز دوشنبه بازار لندن به تبع تعطیلی رسمی در بریتانیا فعالیتی نداشت و در بازار چین نیز فشار نسبی بر معاملات به تبع فرآیند شناسایی سود حاکم بود که البته این روند رفته رفته کاهش یافت.

با بازگشایی بازار لندن، به تبع افت شاخص دلار فلزات بار دیگر در مدار صعود قرار گرفتند. تاثیر توفان هاروی  و همچنین شلیک موشک بالستیکی از سوی کره شمالی از جمله دلایلی بودند که به تضعیف دلار دامن زدند.

همچنین انتشار گزاشی از سوی گروه مطالعات بین المللی سرب  و روی مبنی بر تشدید وضعیت ممبود عرضه در ماه جولای نیز بر رونق معاملات این دو محصول تاثیر شایانی داشت.

 براساس گزارش این موسسه، میزان کمبود عرضه روی در بازار جهانی با افزایش 25 هزار تنی در ماه جولای مواجه شد و بدین تریب مجموع کمبود عرضه این محصول در نیمه ابتدایی سال به 203 هزار تن رسید. همچنین در نیمه ابتدایی سال 2017 بازار جهانی سرب با کمبود عرضه‌ای به میزان 86 هزار تن روبرو شد .میزان کمبود عرضه در ماه جولای بیش از 14 هزار تن افزایش یافته است.

رشد قیمت فلزات در روز چهارشنبه در پی احیا دلار در بازار ارز و همچنین نوسان گیری سرمایه گذاران مختل شد اما این روند چندان دوام نیاورد و با انتشار گزارش های امیدوارکننده از اقتصاد چین بار دیگر رونق مناسبی بر بازار حاکم شد.

روز پنج شنبه اداره آمار ملی چین اعلام کرد که شاخص مدیران خرید تولیدی این کشور در ماه آگوست به رقم 51/7 واحد رسیده است. بالاتر بودن این رقم نسبت به پیش بینی ها منجر به افزایش قیمت فلزات در شانگهای  و لندن شد.

در روز جمعه نیز موسسه Caixin در گزارشی از رسیدن شاخص مدیران خرید تولیدی شرکت های کوچک و متوسط چین به رقم 51/6 واحد خبر داد. رقم اعلام شده برای این شاخص نیز فراتر از انتظار بود و همین امر نیز به رونق بیش از پیش بازار فلزات منجر شد.

در این هفته میزان ذخایر مس در بازار فلزات لندن باز هم افت ملموسی را پشت سر گذاشت وهمین امر نیز از رشد قیمت این محصول حمایت مضاعفی را ایجاد کرد. روی نیز با کاهش سطح موجودی انبار مواجه شد. ذکر این نکته ضروری است که کماکان آربیتراژ روی میان لندن و شانگهای رقم مثبتی را نشان می دهد.

مروری بر هفته درخشان فلزات‌پایه15

در معاملات روز جمعه در بازار فلزت لندن هر تن مس برای تحویل در سه ماه آینده با رشدی 0/7 درصدی به 6835 دلار رسید. این محصول نسبت به پایان هفته گذشته رشد قیمت 2/5 درصدی را تجربه کرده است. این قیمت از سال 2014 تاکنون در بازار مکس دیده نشده بود.

روی در قرارداد مشابه 1/2 درصد گران شد و با رسیدن به 3185 دلار، افزایش قیمتی 3/9 درصدی را در این هفته پشت سرگذاشت.

همچنین آلومینیوم با افزایش قیمتی 0/9 درصدی در روز جمعه در سطح 2136 دلار قرار گرفت. این محصول در هفته اخیر 3/1 درصد گران شد. قیمت اخیر از فوریه 2013تاکنون بی سابقه بوده است.

در این میان سرب با افزایشی مختصر به 2395 دلار رسید. این محصول رشد قیمتی سه درصدی را نسبت به پایان هفته گذشته تجربه کرد.