تزلزل فولاد به تبع رشد نرخ بهره در چین

18:13 - 1400/01/17
در پی رشد نرخ بهره کوتاه مدت چین به بالاترین سطح در دو سال و نیم اخیر، معاملات محصولات فولادی در بازار شانگهای زیر فشار قرار گرفت.
تزلزل فولاد به تبع رشد نرخ بهره در چین

سقوط قیمت فولاد در شانگهای

روز جاری نرخ بهره شبانه بین بانکی شانگهای(SHIBOR) با ادامه روند رو به رشد اخیر خود  به 2/792 درصد رسید که این رقم از سوم آوریل سال 2015 تاکنون بی سابقه بوده است. رشد نرخ بهره بین بانکی شبانه پس از انتشار خبری مبنی بر تاکید رئیس جمهور چین بر لزوم تلاش گسترده برای حفظ امنیت سیستم مالی این کشور در خلال نشست فصلی اداره سیاسی حزب کمونیست روی داد. به تبع این امر امر نگرانی ها در زمینه افزایش سختگیری در سیستم مالی چین افزایش یافت.

فعالان بازارهای مالی نگران این امر هستند  که با افزایش بیش از پیش نرخ بهره در این کشور، توان دستیابی صنایع  و معامله گران به منابع مالی بیش از پیش محدود شود و این امر چشم انداز سودآوری صنایع و رونق بورس‌های کالایی از جمله بازار آتی شانگهای را مختل کند.

در پی این رویداد شاهد افت قیمت محصولات فولادی در نیم ساعت پایانی جلسه معالاتی صبح امروز بازار آتی شانگهای بودیم. در جلسه معاملاتی ظهر نیز فضای مبهی بر معاملات حاکم شد و در این میان نورد گرم توانست کمی از افت ساعات پیشیبن را جبران کند.

در معاملات ظهر امروز بازار آتی شانگهای هر تن نورد گرم فولادی برای تحویل در ماه اکتبر با رشدی مختصر به 610 دلار رسید. میلگرد در سررسید مشابه بیش از سه دلار ارزان شد و قیمت 585 دلار را تجربه کرد. (نرخ برابری دلار به یوان چین در روز دوشنبه برابر با 6/6 است)