نیروگاه زغال‌سوز « رمپنا » در میانه راه

 نخستین نیروگاه زغال سوز ایران با کنسرسیوم مپنا و شانگهای الکتریک چین به پیشرفت فیزیکی ۵۵ درصدی رسید و قرار است در هفته جاری عملیات آماده‌سازی معدن زغال سنگ مزینو طبس برای تامین سوخت مورد نیاز این نیروگاه آغاز شود.

علیرضا نصراللهی؛ مجری طرح بازتوانی نیروگاه‌های شرکت تولید نیروی برق حرارتی در خصوص وضعیت این نیروگاه می‌گوید: فردا؛ سه‌‎شنبه هفته جاری و با حضور مقام‌های وزارت نیرو و صنعت، معدن و تجارت عملیات آماده‌سازی منبع تامین سوخت نیروگاه طبس آغاز می‌شود.

این مقام مسئول تاکید کرد: با حمایت بانک مرکزی، بانک عامل نیروگاه و سازمان سرمایه‌گذاری و کمکهای فنی و اقتصادی ایران ظرف چند ماه آینده مراحل فاینانس پروژه نهایی و افتتاح اعتبار اسنادی آماده می‌شود.

مطالعات اکتشافی نشان داده حوزه زغال‌دار طبس تا عمق 600 متر از سطح زمین ذخیره‌ای بیش از 3 میلیارد تن زغال سنگ دارد که از این میزان 2 میلیارد تن حرارتی است.

پروژه نیروگاه ذغال‌سنگ سوز طبس نخستین نیروگاه ذغال‌سنگی کشور است. هم اکنون فاز اول نیروگاه حرارتی زغال سنگ سوز طبس به قدرت 650 مگاوات در دو واحد 325 مگاواتی در حال احداث است و به پیشرفت فیزیکی 55 درصدی رسید.

عملیات اجرایی پروژه نیروگاه ذغال سنگ سوز طبس از سال 1387 آغاز شده ولی امکان گشایش اعتبار اسنادی و یا LC برای پروژه میسر نشد. این پروژه دوباره از سال 1390 با فعالیت پیمانکاران ایرانی در بخش تجهیزات جانبی آغاز شد اما به دلیل وجود تحریم‌های ظالمانه علیه بانک‌های کشور، همچنان امکان گشایش LC میسر نشد و روند احداث این نیروگاه با تاخیر مواجه شد.

پروژه نیروگاه طبس توسط کنسرسیوم مپنا و شانگهای الکتریک کشور چین انجام می‌شود.

Submitted by admin on