چشم‌انداز مبهم بازار متانول

18:11 - 1400/01/17
در پی رونق معاملات متانول در بازار چین، قیمت این محصول در هفته اخیر پس از 4 ماه  از مرز 300 دلار عبور کرد. در این میان برخی از فعالان بازار نسبت به تداوم روند اخیر بدگمان هستند و در مقابل برخی از بازیگران بزرگ این صنعت چشم انداز نسبتا مناسبی را پیش روی بازار تصویر می کنند.
چشم‌انداز مبهم بازار متانول

بنا به گزارش ICIS روند صعودی حاکم بر بازار متانول از اواخر جولای آغاز شده و تاکنون نیز ادامه داشته و به تبع این امر  سرانجام قیمت پس از سقوط از مرز 300 دلار در اواسط ماه آوریل، بار دیگر به بالای این سطح بازگشته است.

در این میان برخی فعالان بازار محصولات پتروشیمی نسبت به تداوم این روند در آینده نزدیک بدبین هستند و معتقدند  پس از رشد قیمت دو ماه اخیر باید منتظر تزلزل قیمت این محصول در معاملات آتی بازار ژنگژو و سپس در بازار وارداتی باشیم.

بر این اساس انتظار می‌رود که بازار متانول در ادامه سال جاری میلادی به علت ورود ظرفیت‌های جدید به مدار تولید در داخل چین و رشد عرضه از سوی برخی کشورها مانند ایران زیر فشار قرار گیرد.

در این میان تقاضا برای متانول در چین روند با ثباتی را تجربه می‌کند و حتی در ماه جولای و آگوست به علت کاهش نرخ تولید در صنایع پایین دستی، سطح تقاضا با افت مختصر مواجه شده است. این در حالی است که برخلاف جریان حاکم بر تقاضا، قیمت متانول روند روبه رشدی را در دوره مذکور تجربه کرده است.

عوامل بنیادی بازا متانول در جنوب شرق آسیا نیز تغییر ملموسی را تجربه نکرده اند.به علت تعطیلی ناگهانی سایت تولیدی متانول شرکت پتروناس در جزیره Labuan، مذاکرات میان طرفیت بر سر عقد قرارداد در این هفته افزایش یافت و همین امر نیز در رشد قیمت در منطقه مذکور تاثیر شایانی داشت. فعالان بازار در این منطقه اعتقاد دارند که در صورت عدم بازگشت سایت تولیدی شرکت پتروناس به مدار تولید می‌توان شاهد تداوم افزایش قیمت در هفته پیش رو بود اما بدون در نظر گرفتن این مشکل موقتی در سمت عرضه، بازار در وضعیت تعادل قرار دارد.

در این میان بزرگترین شرکت تولید کننده متانول در جهان نسبت به روند آتی بازار این محصول چندان بدبین نیست. مدیر عامل متانکس اخیرا در کنفرانس مطبوعاتی خود اظهار کرد که ممنوعیت واردات برخی از انواع ضایعات پلاستیک به چین می تواند در آینده وضعیت عرضه وتقاضای اتیلن در بازار این کشور با با جهش ملموسی مواجه کند وهمین امر نیز به رشد تاضا برای متانول از سوی واحدهای متانول به الفین (MTO) منجر شود.

جان فلورن در عین حال تزلزل اخیر در نرخ های تولید واحدهای MTO در چین را بیشتر ناشی از بروز مشکلات فنی دانست. به اعقاد وی هزینه سنگینی بر روی راه اندازی واحدهای MTO در چین صرف شده و صرفا به علت بالا بودن هزینه تولید در این واحدها نمی توان انتظار داشت که نرخ های تولید در ماه های پیش رو افت کند. همچنین انتظار نمی رود که در نیمه دوم سال 2017 شاهد تزلزل بازار متانول به شدت شش ماهه ابتدایی سال به تبع نوسانات صنعت MTO باشیم.

فلورن همچنین اعلام کرد که تعدادی از واحدهای MTO جدید در نقاط مختلف جهان از جمله چین در دست ساخت هستند و با ورود این واحها تا اواسط یا حداکثر اواخر سال 2018 به مدار تولید، تقاضای متانول به صورت بالقوه می تواند به میزان 3 میلیون تن افزایش یابد.

مدیر عامل متامکس همچنین پیش بینی کرد که تقاضا در خارج از صنعت MTO نیز رشدی 3 تا 4 درصدی را در آینده پشت سر بگذارد.