در پی افزایش تقاضا از سوی تولیدکنندگان کائوچوی مصنوعی:

بوتادین به سقف قیمت چهار ماه اخیر رسید

18:09 - 1400/01/17
در پی کاهش عرضه بوتادین به بازارهای آسیایی و رشد تقاضا از سوی صنعت تولید کائوچوی مصنوعی، قیمت این محصول به بالاترین سطح در چهار ماه اخیر رسید.
بوتادین به سقف قیمت چهار ماه اخیر رسید

پلاتس: فعالان بازار از کاهش عرضه بوتادین به شرق آسیا در هفته گذشته خبر می‌دهند. براین اساس تمام محموله‌های ماه سپتامبر از سوی تولیدکنندگان بزرگ منطقه ای به فروش رفته و همین امر عرضه را در تنگنا قرار داده است.

تعطیلی واحد پالایش گاز با خوراک نفتا شرکت Formosa در منطقه Mailiao از شانزدهم ماه آگوست نیز یکی از دلایل کاهش عرضه بوتادین در شرق آسیا به حساب می‌آید. این واحد تولیدی قرار است در پایان سپتامبر به مدار تولید گردد.

در عین حال تقاضا برای بوتادین از سوی تولیدکنندگان کائوچوی مصنوعی (SBR) کماکان در سطح مطلوبی قرار دارد. رشد ملموس قیمت SBR در بازارهای آسیایی واحدهای تولیدی این محصول را به سوی افزایش سطح تولید تحریک کرده و تقاضا برای بوتادین بدین ترتیب افزایش یافته است.

قیمت SBR در هفته اخیر رشدی 110 دلاری را در قراردادهای سی اف آر شمال شرق آسیا تجربه کرد و به 1600 دلار رسید. در قراردادهای سی اف آر جنوب شرق آسیا نیز قیمت 120 دلار افزایش یافت و در سطح 1650 دلار قرار گرفت.

در هفته‌ای که گذشت قیمت بوتادین در قرارداد سی اف آر چین با رشدی 120 دلاری به 1370 دلار رسید. این قیمت از 12 آوریل تاکنون در بازار دیده نشده است. این محصول در قرارداد فوب کره جنوبی نیز 110 دلار گران شد و در سطح 13140 دلار قرار گرفت.

ذکر این نکته ضروری است که کائوچوی مصنوعی یکی از مواد اولیه اصلی در تولید تایر خودرو به حساب آمده و رشد قیمت این محصول بهای تمام شده تولید تایر را با افزایش ملموسی مواجه خواهد ساخت.