برنامه پرداخت بدهی « ذوب »

18:02 - 1400/01/17
ارزش صادرات ذوب آهن اصفهان در 4 ماه نخست سال‌جاری در حالی به بالای 200 میلیون دلار رسیده که به گفته مدیرعامل «ذوب» برنامه پرداخت بدهی‌های سازمان‌ها و معادن در یک بازه زمانی 5 ساله آغاز شده است. در این میان بدهی‌های مالیاتی در حال تهاتر است و بدهی به بانک‌ها از جمله بدهی 700 میلیارد تومان به بانک رفاه نیز پرداخت می‌شود.

 روند صادرات

حجم صادرات ذوب آهن اصفهان در چهار ماهه نخست سالجاری به 476 هزار تن رسید. ارزش محصول‌های صادرات ذوب آهن بیش از 200 میلیون دلار است.

احمد صادقی؛ مدیر عامل با اشاره به صادرات 700 هزار تنی سال گذشته «ذوب» می‌گوید: بیشترین صادرات این شرکت در چهار ماه گذشته به کشورهای عمان، امارات متحده عربی، اردن و مصر صادر بود. البته ذوب آهن به کشورهایی همچون تایلند و برخی از کشورهای اروپایی نیز صادرات داشت.

مدیرعامل ذوب آهن با اشاره به سیاست‌های صادراتی این شرکت تاکید می‌کند: بازارهای مقطعی مد نظر نیست و در حال نهادینه کردن صادرات به کشورهایی هستیم که بازار مطمئن، ثابت و همیشگی دارند.

بهبود شرایط

صادقی از بهبود شرایط ذوب آهن با افزایش تولید، کاهش بدهی، توسعه صادرات و کاهش قیمت تمام شده خبر داد و می‌گوید: این شرکت چشم انداز روشنی پیش‌رو دارد. نرخ محصول‌های فولادی اکنون واقعی است و با تمهیدات مختلف کنترل می‌شود تا فشاری بر مصرف کننده وارد نشود.

نرخ محصول‌های فولادی در کشور هنوز کمتر از نرخ های بین‌المللی است و در حالی که در تمام دنیا، نرخ این محصول‌ها در داخل نسبت به نرخ‌های بین‌المللی بیش‌تر است، در ایران این موضوع برعکس است.

روند واردات

وی با بیان اینکه با توجه به نرخ بین المللی محصول‌های فولادی، تعرفه‌های کنونی واردات مناسب است، می‌گوید: با این وجود، تعدادی از دلالان باسابقه در زمینه واردات شمش بی‌کیفیت می‌خواهند در شرایط فعلی برای حذف تعرفه فشار بیاورند تا در زمان مناسب از واردات سود ببرند.

صادقی با اشاره به آخرین جلسه تولیدکنندگان فولاد با وزیر سابق صنعت، معدن و تجارت تاکید می‌کند: در آن جلسه مقرر شد واحدهای فولادی، عرضه‌های داخلی مناسبی داشته باشند تا نرخ این محصول‌ها بر مصرف کنندگان فشار وارد نکند. مقابله با دامپینگ کشورهای صادرکننده محصول‌ها بی‌کیفیت از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

برنامه کاری ریل

تولید 20 هزار تن ریل U33 ذوب آهن در برنامه شهریور «ذوب» قرار دارد و پس از آن نیز 20 هزار تن دیگر تولید می‌شود. در مجموع 40 هزار تن ریل U33 مطابق قرارداد، تولید و تحویل راه‌آهن می‌شود که بابت بدهی ذوب آهن به راه‌آهن است.

مشکل اصلی در تولید ریل، این است که راه آهن توان پرداخت بهای ریل را ندارد اما توافق خوبی میان این دو شرکت صورت گرفته است تا تولید ریل و پرداخت بهای آن امکان‌پذیر شود .

تولید تیرآهن های بال پهن با سایز بزرگ‌تر از محصول‌های کنونی، تا پایان فصل پاییز در نورد 650 این شرکت آغاز می‌شود که به طور قطع منافع اقتصادی خوبی برای ذوب آهن به دنبال خواهد داشت.

آغاز بازپرداخت بدهی‌ها

ذوب آهن اصفهان به عنوان یکی از تولیدکنندگان عمده فولاد کشور، با مجموعه اقدام‌های انجام شده از زیان دهی خارج و به یک واحد تولیدی سود ده تبدیل شد.

این اقدام‌ها همراه با صرفه‌‌جویی و کاهش قیمت تمام شده موجب شد قیمت تمام شده محصول‌های ذوب آهن در سال‌جاری با وجود تورم و افزایش قیمت مواد اولیه نسبت به سال 94 کمتر شود.

در این خصوص به گفته صادقی پرداخت بدهی‌های سازمان‌ها و معادن آغاز شده و این بدهی‌ها کاهش یافت. همچنین بدهی‌های مالیاتی در حال تهاتر است و بدهی به بانک‌ها از جمله بدهی 700 میلیارد تومان به بانک رفاه نیز پرداخت می‌شود.

سیاست‌گذاران شرکت معتقدند پرداخت این بدهی‌ها به تدریج و در مدت پنج سال انجام می‌شود تا ذوب آهن دوباره به یک واحد اقتصادی پیشرو تبدیل شود.

ذوب آهن اصفهان؛ بزرگترین واحد فولادسازی قطعات ساختمانی در ایران 2.7 میلیون تن فولاد خام در سال گذشته تولید کرد.