پیش‌بینی رشد باثبات قیمت مس

17:35 - 1400/01/17
بانک مشهور Jefferies در گزارشی از احتمال شدیدتر شدن وضعیت کمبود عرضه بازار مس در سال‌های پیش‌رو خبر داد و احتمال رشد قیمت به تبع این روند را دور از ذهن ندانست.
پیش‌بینی رشد باثبات قیمت مس

بر اساس این گزارش پس از بروز کمبود عرضه ای به میزان 11 هزار تن در سال جاری میلادی، به علت وجود تقاضای قوی برای مس از سوی چین و چشم انداز رشد تولید خودروهای برقی در جهان انتظار می‌رود کمبود عرضه در سال آینده میلادی به 136 هزار تن برسد و با ادامه این روند در سال 2020 کمبودی به میزان 629 هزار تن در بازار بروز کند. براین اساس میزان افزایش سالانه تقاضای مس از سوی چین در بازه زمانی 2018 تا 2022 به میزان دو درصد پیش بینی شده است.

علاوه بر افزایش تقاضا از سوی چین، مشکلات مربوط به سمت عرضه مس نیز در حمایت از قیمت در سال‌های پیش‌رو موثر خواهد بود. بر طبق برآوردهای صورت گرفته انتظار می‌رود پس از سال 2018 به تبع عدم ورود پروژه‌های جدید به مدار تولید، کاسته شدن از سطح ذخایر معادن موجود و مشکلات مربوط به نیروی کار از جمله اعتصاب‌های احتمالی در معادن، شاهد کاهش تولید معدنی مس باشیم.

در عین حال احتمال تضعیف بیش از پیش ارزش دلار و همچنین سختگیری دولت چین در واردات قراضه مس به این کشور از دیگر دلایل حمایت کننده از قیمت به حساب می‌آید.

تحلیلگران Jefferies معتقدند که با وجود این عوامل حمایت کننده، به نظر می‌رسد که روند رو به شد قیمت مس در نیمه دوم سال جاری پس از افزایش اخیر قیمت این محصول به پایان رسیده و نمی‌توان انتظار جهش قیمت ملموسی را در ماه‌های پیش رو داشت.

همچنین در گزارش اخیر پیش‌بینی شده که میانگین قیمت مس در سال 2018 میلادی به 6060 دلار در هر تن برسد و در سال 2019 نیز میانگین قیمت این محصول از مرز 6600 دلار فراتر رود.