مازاد عرضه مس فروکش کرد

17:15 - 1400/01/17
گروه مطالعات بین المللی مس (ICSG) در جدیدترین گزارش خود از تداوم وضعیت مازاد عرضه بازار مس در چهارماه ابتدایی سال جاری خبر داد اما مشخص شد که میزان مازاد عرضه نسبت به فصل ابتدایی سال روندی نزولی را تجربه کرده است.
 مازاد عرضه مس فروکش کرد

براساس گزارش منتشر شده از سوی این نهاد، بازار جهانی مس در چهارماه ابتدایی سال جاری با مازاد عرضه‌ای به میزان 80 هزار تن روبرو شده که عمده علت این امر نیز کاهش تقاضای آشکار از سوی چین به حساب می‌آید. این در حالی است میزان مازاد عرضه برای فصل ابتدایی سال جاری در گزارش پیشین ICSG در سطح 165 هزار تن برآورد شده بود.

میزان تقاضای آشکار چین برای مس در مدت مذکور افتی هفت درصدی را پشت سرگذاشته اما با وجود افت تقاضا از سوی چین، میزان مصرف مس در دیگر نقاط جهان با افزایشی 0/5 درصدی در چهار ماه ابتدایی سال 2017 مواجه شده است. بیشترین میزان افزایش مصرف در آسیا (بدون در نظر گرفتن چین) با رقم رشد هفت درصدی به ثبت رسیده است.

بر طبق محاسبات ICSG مجموع مصرف جهانی مس در این مدت با افتی سیصد هزار تنی نسبت به مدت مشابه سال گذشته در سطح 7/5 میلیون تن قرار گرفته و در مقابل سطح تولید مس تصفیه شده به کمتر ا 7/6 میلیون تن رسیده است. در این میان سطح تولید اولیه مس افتی دو درصدی را تجربه کرده اما تولید ثانویه به علت وفور قراضه مس در بازار جهانی افزایشی 12 درصدی را پشت سر گذاشته است.