مجمع سالانه بانک تجارت برگزار شد

کارنامه یکساله «وتجارت»

17:14 - 1400/01/17
پس از بخش‌نامه سیاست‌گذار پولی مبنی بر شروط سه گانه بانک‌ها در رعایت صورت‌های مالی، تعدادی از بانک‌ها همچون بانک  تجارت مجمع سالانه خود را با حضور بیش از 81 درصد سهامداران برگزار کردند و صورت‌های مالی منتهی به پایان اسفندماه سال 95 را به تصویب برساند. برمبنای گزارش عملکرد «وتجارت»، این بانک در سال گذشته منابع ریالی خود را ۲۳ درصد افزایش داد و این در حالی است که نرخ قیمت تمام شده پول برای این بانک حدود دو درصد کاهش داشته است.

بانک مرکزی در حالی هفته گذشته بخشنامه شروط برگزاری مجامع بانک‌ها را در دستور کار قرار داد که براساس پیش‌بینی‌ها تنها چند بانک با داشتن شروط مورد نظر توانستند نظر سیاست‌گذار پولی را جلب و مجمع خود را برگزار کنند. در این میان بانک تجارت نیز که پیش از این از آماده شدن صورت‌های مالی براساس استانداردهای مدنظر بانک مرکزی خبر داده بود، دیروز عصر مجمع عادی سالانه خود را برگزار و در پایان با موافقت سهامداران صورت‌های مالی سال 95 به تصویب رسید.

افزایش منابع ریالی

تشدید رقابت در بازارپول عمدتا هزینه جذب منابع در بانک‌های کشور را افزایش داده است و بانک تجارت موفق شد در سالی که گذشت منابع ریالی خود را ۲۳ درصد افزایش دهد و این در حالی است که نرخ قیمت تمام شده پول برای این بانک حدود دو درصد کاهش داشته است. نسبت هزینه‌های اداری و پرسنلی در این بانک به منابع سپرده‌گذاران نیز روند نزولی داشته که نشان از توفیق بانک تجارت در مدیریت هزینه‌ها دارد. در این میان بانک توانست در همین مدت نسبت مطالبات را کاهش و نسبت کفایت ذخایر را بهبود دهد.

مقام اول ضمانتنامه‌‌ها

بانک تجارت در سال ۱۳۹۵ رتبه اول تعهدات ضمانتنامه را در میان پنج بانک تجاری کشور در اختیار قرار گرفت و بیش از ۳۶ درصد سهم تعهدات ضمانتنامه این پنج  بانک متعلق به بانک تجارت است. بانک تجارت همچنین با در اختیار داشتن ۲۹ درصد از تعهدات اعتبارات اسنادی پنج بانک تجاری بزرگ کشور، رتبه دوم را در این بخش کسب کرده است.

روابط بانکی

این بانک همچنین در سال گذشته موفق به برقراری روابط کارگزاری با ۷۳ بانک معتبر خارجی شده و مذاکرات لازم برای عقد قراردادهای تامین مالی با بانک‌های خارجی را به عمل آورده است. بانک تجارت در تاریخ ۲۸ اردیبهشت ماه ۱۳۸۸ برای نخستین بار سهام آن در بورس عرضه شد. سرمایه فعلی بانک بیش از 4 هزار و 500 میلیارد تومان است و هم اینک ۸۳ درصد آن در مالکیت سهامداران غیردولتی قرار دارد.