فراز و فرود بازار سنگ‌آهن در هفته اخیر

17:12 - 1400/01/17
بازا سنگ آهن در این هفته نیز همانند هفته‌های پیشین دنباله‌رو معاملات فولاد بود و با وجود فراز و فرود قابل ملاحظه، سرانجام این محصول توانست افزایش قیمتی بیش از دو درصد را در معاملات هفتگی به ثبت برساند.
فراز و فرود بازار سنگ‌آهن در هفته اخیر

در آغاز هفته اداره آمار ملی چین اعلام کرد که تولید ناخالص داخلی این کشور در فصل دوم سال 2017 رشدی برابر با 6/9 درصد را در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته تجربه کرده و همچنین تولیدات صنعتی این کشور در ماه ژوئن افزایشی به میزان 7/6 درصد را در مقایسه با مدت مشابه سال 2016 پشت سر گذاشته است. انتشار این گزارش ها منجر بهبود چشم انداز تقاضای چین برای کالاهای خام صنعتی شد و در این میان قیمت محصولات فولادی و سنگ آهن سیری رو به رشد را تجربه کرد.

همچنین کاهش پیش‌بینی تولید سنگ آهن در سال جاری میلادی از سوی شرکت معدنی ریو تینتو نیز در حمایت از قیمت این محصول بسیار موثر بود.

اداره آمار ملی چین در گزارشی دیگر از رسیدن میزان تولید فولاد خام در ماه گذشته میلادی به 73/23 میلیون تن خبر داد که این رقم بالاترین سطح تولید ماهانه در تاریخ صنعت فولاد این کشور به حساب می‌آید. انتشار این خبر نیز بازار سنگ آهن را به شدت تقویت کرد. بدین ترتیب با ادامه صعود قیمت فولاد و سیل گزارش‌های های امیدوارکننده اقتصادی، قیمت سنگ آهن در اواسط هفته به بیش از 70 دلار در هر تن رسید.

در این میان خبرهایی نیز از دستیابی کامل دولت چین به اهداف کاهش ظرفیت سالانه تولید فولاد مد نظر به بازارها رسید که این امر نیز  معاملات فولاد را بار دیگر رونق داد و از بازار سنگ آهن حمایت کرد.

در روز پنج شنبه اما به تبع سقوط قیمت فولاد پس از رشد ملموس روزهای گذشته، قیمت سنگ آهن بار دیگر به سطوح کمتر از 70 دلار بازگشت. این روند در روز جمعه نیز ادامه یافت و در نهایت بخش اعظمی از رشد قیمت روزهای پیشین در بازار سنگ آهن خنثی شد. افزایش 2/4 میلیون تنی موجودی انبار سنگ آهن در بنادر چین نیز عامل دیگری در ایجاد فشار بر روی قیمت سنگ آهن در اواخرهفته بود.

به گزارش متال بولتن شاخص قیمت سنگ آهن 62 درصد در قرارداد سی اف آر کینگدائو چین در روز جمعه با افتی به میزان 91 سنت به 67/14 دلار رسید و بدین ترتیب افزایش قیمتی به میزان 2/1 درصد را در هفته اخیر تجربه کرد.