متال بولتن گزارش داد:

تاثیر حاشیه سود فولاد چین در بازار سنگ‌آهن

17:04 - 1400/01/17
قیمت سنگ آهن در تعداد قابل توجهی از روزهای معاملاتی فصل دوم سال جاری روندی رو به افول را تجربه کرد اما در دو هفته پایانی ماه ژوئن توانست جهشی به میزان 21 درصد را تجربه کند.  بهبود وضعیت حاشیه سود فولاد سازان چین را شاید بتوان به عنوان عامل مهم شگل دهنده این روند شناسایی کرد.
تاثیر حاشیه سود فولاد چین در بازار سنگ‌آهن

به گزارش متال بولتن افزایش ملموس حاشیه سود فولادسازان چینی در برهه اخیر اصلی‌ترین دلیل حمایت از قیمت سنگ آهن به حساب می آید. در پایان ماه گذشته میلادی حاشیه سود تولید نورد گرم فولادی در چین به بیش از 60 دلار رسید که این رقم افزایشی سه برابری را نسبت به ماه می‌ نشان می‌دهد. میانگین حاشیه سود تولیدکنندگان میلگرد نیز به رقم قابل ملاحظه 140 دلار رسید. حاشیه سود جذاب کنونی باعث افزایش تمایل فولادسازان به بالابردن سطح تولید شده و همین امر نیز افزایش مصرف سنگ آهن را به ارمغان آورده است.

فولادسازان چینی در حال حاضر در تلاش برای افزایش نرخ بهره وری خود به منظور دستیابی به حاشیه سود بالاتر هستند و همین امر نیز تقاضای برای سنگ آهن پرعیار را بیش از پیش افزایش داده  و  به رشد ملموس پریمیوم سنگ آهن 65 درصد منجر شده و قیمت این محصول را در حدود 28 درصد بالاتر از شاخص قیمت سنگ آهن 62 درصد قرار داده است.

همچنین نرخ بهره ‌برداری واحدهای تولید فولاد چین در هفته پایانی ژوئن به 87 درصد رسیده که این رقم نیز منعکس‌کننده تمایل شدید این واحدها به افزایش سطح تولید است.

 ذکر این نکته ضروری است که بهبود وضعیت مازاد عرضه ایجاد شده در بازار سنگ آهن نیز در رشد قیمت این محصول تاثیرگذار بوده است. مازاد عرضه ایجاد شده در بازار سنگ آهن که در فصل ابتدایی سال جاری به علت رشد 16 درصد تولید داخلی چین رقم خورده بود، به تبع آرام‌تر شدن سطح تولید در این کشور کمی کاهش یافته است که همین امر نیز در حمایت از قیمت سنگ اهن موثر بوده است.