ارزیابی متال‌بولتن از چشم‌انداز بازار سرب

17:03 - 1400/01/17
جهش اخیر قیمت سرب با توجه به عوامل بنیادی بازار این محصول چندان دور از ذهن نبوده و مشکلات سمت عرضه نیز تداوم روند صعودی قیمت را توجیه‌ می‌کند. اما در عین حال تضعیف تقاضا در نیمه دوم سال جاری محتمل بوده و همین امر نیز ابهام‌هایی را پیش روی فعالان بازار فلزات پایه قرار داده است.
ارزیابی متال‌بولتن از چشم‌انداز بازار سرب

دوره درخشان 

به گزارش متال بولتن، نیمه دوم ماه ژوئن دوره‌ای درخشان برای بازار سرب بود و قیمت این محصول افزایش 13 درصدی را در دو هفته پایانی این ماه تجربه کرد. در تاریخ 12 ژوئن قیمت سرب به سطح 2052 دلار در هر تن سقوط کرد اما در نیمه پایانی ماه توانست با جهشی خیره‌کننده فصل دوم سال را در قیمت 2323 دلار به ازای هر تن به پایان برساند.

پرسش اصلی

با در نظر گرفتن آمار ارائه شده از سوی گروه مطالعات بین‌المللی سرب و روی (ILZSG) در زمینه بروز کمبود عرضه‌ قابل ملاحظه در بازار سرب در بازه زمان ژانویه تا آوریل و همچنین افت ملموس میزان موجودی انبار این محصول در بورس‌های بزرگ معامللاتی، واکنش قیمت سرب در اواخر ماه گذشته میلادی چندان عجیب به نظر نمی‌آید. اما سوال اصلی اینجاست که آیا این روند ادامه خواهد یافت؟

مشکلات سمت عرضه

مشکلات سمت عرضه کماکان به عنوان عامل حمایت کننده مهمی در تعیین قیمت سرب به حساب می‌‎آید.به علت کمبود قراضه سرب، عرضه ثانویه در وضعیت مناسبی قرار ندارد. از سوی دیگر به نظر می‌رسد نیاز است قیمت سرب و در عین حال فلز روی افزایشی بیشتری را تجربه کنند، بلکه با بازگشایی معادن تعطیل شده بتوان شاهد رشد عرضه معدنی سرب بود.

احتمال افت تقاضا

در مقابل این روند باید به احتمال افت تقاضا برای سرب به خصوص از سوی چین نیز نگاه ویژه‌ای داشت. به نظر می‌رسد پس از رشد قابل ملاحظه بازار خودرو چین در سال‌های گذشته، باید منتظر کاهش فروش خودرو در این کشور در سال 2017 باشیم، موضوعی که مسلما تقاضای سرب تحت تاثیر و قیمت آن را زیر فشار  قرار می‌دهد.