نشریه «متال بولتن» پیش‌بینی کرد:

عزم مس برای عبور از مرز 6 هزار دلار

17:03 - 1400/01/17
تحولات اخیر بازار مس مانند بالا رفتن سطح مصرف از سوی چین و همچنین افت قابل ملاحظه موجودی انبار این محصول به گمانه‌زنی‌ها در زمینه تضعیف تقاضای چین پایان داد و چشم‌انداز روشنی را پیش روی قیمت مس قرار داد.
عزم مس برای عبور از مرز 6 هزار دلار

میل بازار چین

به گزارش متال بولتن فعالان بازار مس پایین آمدن سطح واردات مس تصفیه‌‎شده را از سوی چین در ماه‌های گذشته به عنوان نشانه‌ای از تضعیف تقاضای این کشور تلقی کردند اما در ادامه مشخص شد که این ارزیابی نادرست بوده است. کاهش نسبی واردات مس تصفیه‌شده را از سوی چین در ماه‌های گذشته می‌توان ناشی از استفاده حداکثری این کشور از ذخایر داخلی دانست. در این دوره با وجود پایین‌آمدن سطح واردات مس تصفیه شده، میزان واردات قراضه و کنسانتره مس سیر صعودی تجربه کرد که این امر نشان می‌دهد هنوز بازار چین میل بالایی به سوی مس دارد.

رشد تولید در صنایع مصرف کننده

برای به تصویر کشیدن این موضوع باید به گونه‌ای دیگر به نرخ رشد صنایع مرتبط با مس در چین توجه کرد. رشد تولید در صنعت محصول‌های مس نیمه آماده در 5 ماه ابتدایی سال 2017 میلادی به 6.8 درصد در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته رسیده است. این نرخ برای صنعت تولید کابل انتقال نیرو؛ 7.5 درصد و صنعت تولید تجهیزات تهویه مطبوع؛ 20.8 درصد نیز بوده است.

افت ذخایر 

در عین حال در ماه گذشته میلادی میزان ذخایر مس در بازار آتی شانگهای و انبارهای منطقه آزاد شانگهای با افت 107 هزار تنی (13.4 درصد) مواجه شده است. بنابراین می‌توان انتظار داشت که در ماه ژوئن نیز شاهد رشد تولید در صنایع مزبور باشیم چرا که بخش عمده‌ای از تقاضای واقعی برای مس از سوی این صنایع به بازار گسیل می‌شود و مسلما با بالارفتن تقاضا بایدشاهد افزایش تولید نیز باشیم.

امیدواری در نیمه دوم سال

همچنین با انتشار آمارهایی مناسب از فعالیت‌های تولیدی در اقتصاد‌های بزرگ جهان، عملکرد قوی اقتصادی چین در ماه‌های اخیر و محدودیت‌های موجود در سمت عرضه مس، می‌توان افزایش قیمت را بیش از پیش در بازار این محصول در نیمه دوم سال جاری میلادی امید داشت. بدین ترتیب براساس سناریوی اصلی مد نظر تحلیل‌گران متال بولتن انتظار می‌رود: قیمت مس در فصل پایانی سال در سطوحی بالاتر از 6 هزار دلار به ازای هر تن تثبیت شود.