جهش سنگ‌آهن به لطف رونق معاملات فولاد

16:59 - 1400/01/17
سنگ‌آهن معاملات داغی را در این هفته تجربه کرد و قیمت این محصول در بازارهای نقدی بیش از 4 درصد بالا رفت. رونق معاملات محصولات فولادی در بازار چین در کنار سقوط ارزش دلار در این هفته از جمله دلایل رشد ملموس قیمت سنگ‌آهن به حساب می‌آید.
جهش سنگ‌آهن به لطف رونق معاملات فولاد

رونق معاملات محصولات فولادی در چین این هفته نیز ادامه یافت و رشد قیمت شدید این محصولات را در بازار آتی شانگهای و بازارهای نقدی شاهد بودیم. بیلت فولادی رکورد قیمت پنج ساله خود را در بازار نقد تانگشان شکست و از مرز 500 دلار فراتر رفت. میلگرد نیز در بازار آتی شانگهای با رشد قیمتی حدود 5 درصد مواجه شد. روند افسارگسیخته قیمت محصولات فولادی در بازار سنگ آهن نیز تاثیر شایانی گذاشت و ابتدا قیمت‌های آتی این محصول در بازار کالایی دالیان را تحریک کرد و در ادامه نیز به صعود قیمت‌ها در بازار نقدی دامن زد. البته با نزدیک شدن به اواخر هفته کمی از حرارت معاملات کاسته شد و در روز جمعه نیز افت قیمت مختصری در بازار نقدی به ثبت رسید.

در این میان افت شدید ارزش دلار ایالات متحده در هفته‌ای که گذشت نیز در افزایش قیمت کالاها از جمله سنگ آهن تاثیرگذار بود. شاخص دلار ایالات متحده در این هفته به تبع بدبینی رئیس بانک مرکزی این کشور نسبت به روند تورم و همچنین افشای ارتباط پسر رئیس جمهور آمریکا با یک وکیل روسی افتی حدود 0/9 درصد را تجربه کرد.

به گزارش متال بولتن شاخص قیمت سنگ آهن 62 درصد در قرارداد سی اف آر کینگدائو چین در روز جمعه با افتی به میزان 17 سنت به 65/74 دلار رسید و بدین ترتیب افزایش قیمتی به میزان 4/6 درصد را در هفته اخیر تجربه کرد.