احتمال بازگشت زغال کک‌شو به مدار صعود

16:55 - 1400/01/17
بانک سرمایه گذاری مشهور FBR در گزارشی از احتمال افزایش قیمت زغال کک شو به تبع محدودیت عرضه در چین  و همچین رشد تولید فولاد در این کشور خبر داد.
احتمال بازگشت زغال کک‌شو به مدار صعود

به گزارش پلاتس بر اساس بررسی های گرفته از سوی این بانک سرمایه گذاری قیمت زغال کک شو از ماه ژوئن پس از یک دوره طولانی روبه افول توانسته بار دیگر به مدار صعود بازگردد. قیمت زغال کک شو در قرارداد فوب استرالیا در پایان هفته گذشته به 153 دلار در هر تن رسید که این رقم منعکس کننده رشدی 9/6 درصدی نسبت به 15 ژوئن است.

تولید زغال کک شو در چین روندی روبه رشد را در سال جاری تجربه نمی کند و بنابراین میزان عرضه کفاف پوشش تقاضای بخش فولاد را نخواهد داد. به تبع این امر ارسال محموله های زغال کک شو از استرالیا و ایالات متحده به چین در برهه اخیر شدت گرفته است.

براساس آمار گمرک چین، میزان واردات زغال کک شو از سوی این کشور در ماه می کاهش یافت که عمده علت این امر نیز مربوط به تاثیرات منفی توفان سهمگین دبی در استرالیا و اخلال شدید در عرضه زغال کک شو از سوی این کشور بود. همین امر نیز چینی ها را به استفاده بیش از پیش از زغال کک شو تولید داخل سوق داد و منجر به افت ذخایر این محصول شد.

همزمان میزان تولید ماهانه فولاد چین به رکورد تاریخی خود در ماه آوریل رسید و در ادامه سال شاهد تولید در سطوحی نزدیک به رکورد ماه آوریل بودیم. این در حالی است عرضه زغال کک شو در این ماه ها در بازار داخلی چین با محدودیت روبرو بوده است. قوانین سختگیرانه زیست محیطی مد نظر دولت چین در سال جاری تولید بسیاری از معادن زغال در چین را معلق و یا محدود کرده است.

بدن ترتیب با در نظر گرفتن نیاز شدید فولادسازان چینی به زغال کک شو و محدودیت عرضه در بازار داخلی چین می توان احتمال داد که حتی در صورت افزایش نسبی عرضه از سوی استرالیا و ایالات متحده نیز می توان شاهد بازگشت قیمت زغال کک شو به مدار صعود بود.