تزلزل فلزات پایه در ظهر دوشنبه

16:53 - 1400/01/17
با شروع معاملات فلزات پایه در این هفته ، فضای نسبتا پر رونقی در  لندن شکل گرفت. انتشار آمار بهتر از انتظار در زمینه شاخص قیمت تولیدکننده و مصرف کننده در چین اصلی ترین دلایل حمایت از قیمت ها بود. این روند اما رفته رفته به تبع تثبیت شاخص دلار در سطوح بالاتر از 96 واحد و همچین بستن موقعیت های معاملاتی از سوی سرمایه گذاران در لندن و شانگهای مختل شد.
تزلزل فلزات پایه در ظهر دوشنبه

شب گذشته اداره آمار ملی چین در گزارشی اعلام کرد که شاخص قیمت تولیدکننده در این کشور در ماه ژوئن رشدی 5/5 درصدی را نسبت به مدت مشابه سال 2016 تجربه کرده است. میزان افزایش شاخص قیمت مصرف کننده نیز در سطح 1/5 درصد اعلام شد. انتشار این خبر امیدواری های فعالان اقتصادی را نسبت به روند باثبات رشد اقتصادی چین در سال جاری تقویت کرده و همین امر نیز به رونق معاملات فلزات پایه انجامید. این روند اما چندان دوام نیاورد به تبع شناسایی سود از سوی سرمایه گذاران فلزات زیر فشار قرار گرفتند. بهبود نسبی معاملات دلار ایالات متحده در برابر ارزهای مطرح جهان و تثبیت شاخص دلار در سطوح بالاتر از 96 واحد نیز فشار بر بازار فلزات را افزایش داد.

در این میان موسسه تحقیقاتی ANZ در گزارشی اعلام کرد که کارگران معدن اسکوندیدا به توافقی جدید با پیمانکار این معدن بر سر شیفت های کار رسیده اند که این امر می تواند احتمال اعتصاب کارگری در آینده را کاهش دهد. انتشار این خبر کمی از نگرانی های موجود در سمت عرضه مس را کاهش داده است.

در برهه کنونی هر تن مس در معاملات لندن با افتی مختصر در سطح 5828 دلار قرار گرفته است. آلومینیوم با کاهشی 0/2 درصدی در سطح 1928 دلار معامله می‌شود. سرب با افتی 0/84 درصدی در سطح 2280 دلار قرار گرفته و قیمت روی در این میان به همین میزان پایین آمده و در سطح 2764 دلار گزارش می‌شود.      

همچنین تا این لحظه از جلسه معاملاتی ظهر امروز بازار آتی شانگهای مس به میزان 0/1 درصد ارزان شده و آلومینیوم نیز کاهش قیمت 0/3 درصدی را تجربه کرده است. سرب به میزان جزئی افت کرده اما در این میان روی افزایش قیمتی به میزان 0/1 درصد را به ثبت رسانده است.