توصیه‌های وزیر صنعت به بانک مرکزی

16:50 - 1400/01/17
 وزیر صنعت، معدن و تجارت با تاکید اینکه بانک مرکزی باید در خصوص گشایش ال.سی در برخی کشورها اقدام‌های جدی را انجام دهد، در توصیه‌ای تاکید می‌کند: بانک‌ها امروز منابع محدودی داشته و سیاست‌گذار باید در این زمینه گام‌های اساسی بردارد.

محمدرضا نعمت‌زاده در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دو سیما که به مناسبت بررسی وضعیت فعلی صنعت و معدن کشور برگزار شده بود، با اشاره به این که کاهش نرخ سود تسهیلات هنوز به صورت مناسب انجام نشده است، اظهار کرد: این موضوع دغدغه بخش صنعت نیز هست و در پی حل آن هستیم.

وضعبت بانک‌ها

نعمت‌زاده با انتقاد از این که متاسفانه توان بانک‌ها متناسب با رشد اقتصادی کشور نیست، گفت: سال گذشته بخشی از منابع حاصل از تفاوت نرخ ارز آزاد تبدیل به افزایش سرمایه برای برخی از بانک‌ها شد که به عنوان نمونه از این محل 2 هزار میلیار تومان افزایش سرمایه برای بانک صنعت و معدن و 10 هزار میلیارد تومان برای بانک مسکن تخصیص پیدا کرد. ولی باید به این نکته توجه کرد که بانک‌ها امروز منابع محدودی داشته و باید در این زمینه دولت اقدام‌های لازم را انجام دهد.

وی با اعلام این که امروز بانک‌ها کوچک بوده و تناسبی میانه عرضه و تقاضا وجود ندارد، تصریح کرد: در سال گذشته یک مشکل به وجود آمد و دولت اوراق منتشر کرد تا بدهی خود را به پیمانکاران پرداخت کند اما همین موضوع تقاضا را در بازار افزایش داد. در این زمینه هم دولت و هم مجلس باید کمک کنند تا سرمایه بانک‌ها افزایش پیدا کند. به گفته نعمت‌زاده وضعیت بانک‌های خصوصی نیز مانند بانک‌های دولتی بوده و با کمبود حجم سرمایه روبرو هستند. وی ابراز امیدواری کرد: از طریق سرمایه‌گذاری مشترک با بانک‌های خارجی بتوان بخشی از افزایش سرمایه بانک‌های خصوصی را انجام داد.

وزیر صنعت  با بیان این که در بخش بانکی تعاملات محدودی با کشورهای مختلف برقرار شده است، تصریح کرد: البته به بانک‌های بزرگ حق بدهید که با احتیاط در مورد تعامل با ایران تصمیم‌گیری کنند. من فکر می‌کنم شرایط هر روز بهتر از گذشته خواهد شد.

رفع مشکل مالیات

همچنین براساس صحبت‌های وزیر صنعت، معدن و تجارت در بخش مالیات بر ارزش افزوده برای صادرکنندگان مشکلاتی به وجود آمده بود که با پیگیری‌‌های وزارت صنعت و وزارت اقتصاد با سازمان امور مالیاتی این موضوع اصلاح شد. در بخش اخذ مالیات بر ارزش افزوده در داخل کشور همچنان مشکلات وجود دارد. نعمت‌زاده همچنین تاکید می‌کند: باید تجدید نظرهایی بر میزان نرخ مالیات بر درآمد نیز اعمال شود.

بحث ال.سی‌ها

وی با اشاره این‌که ال.سی‌ها نیز با آن دسته از کشورها که روابط برقرار شده باز می‌شود، گفت: بحث گشایش ال‌سی را باید بانک مرکزی به صورت جدی دنبال کند، البته باید تاکید کنم برخی از اشکالات نظام بانکی ربطی به تحریم ندارد چرا که ما در دوره تحریم نتوانسته‌ایم خود را با مقررات‌های بین‌المللی به روز رسانی کنیم و امروز باید به این موضوع توجه بیشتری انجام شود.

به گفته وی  آینده امیدوارکننده است ولی رسیدن به اهداف زمانبر است. امروز تحریم‌ها برداشته شده اما از بین بردن آثار آن بسیار زمانبر است. ولی تاکید می‌کنم روابط بنگاه‌ها نسبت به گذشته بسیار بهتر شده است.

دولت سهامدار 

وی در پاسخ پرسش دیگری مبنی بر اینکه آیا دولت می‌خواهد همچنان سهامدار شرکت‌های خودروساز باشد؟ گفت: دولت در ایران خودرو سهم 14.5 درصدی و در سایپا سهم 17.5 درصدی را دارد. افرادی که فکر می‌کنند خودروساز دولتی است شاید به خاطر موضوع‌های گذشته این برداشت را دارند اما باید بگویم در مورد سیاستگذاری‌ها وزارت صنعت در حوزه خودرو ورود پیدا کرده و هدفگذاری‌ها را تعیین می‌کند. براساس هدفگذاری‌ها قرار شده امسال رشد خودرو تولید 20 درصد بوده و به یک میلیون 600 دستگاه برسد.