در پی بالا گرفتن تنش ها در کره شمالی رخ داد

نفت در آستانه عبور مجدد از 50 دلار

16:45 - 1400/01/17
با وجود تزلزل قیمت نفت خام در ساعات گذشته به تبع مخالفت روس ها با تشدید برنامه کاهش تولید نفت خام و همچنین اعلام خبر رشد صادرات نفت از سوی اوپک در ماه گذشته میلادی، افزایش تنش های ژئوپولیتیکی به خصوص در شبه جزیره کره منجر به حمایت از قیمت این محصول شد.
نفت در آستانه عبور مجدد از 50 دلار

شب گذشته خبرگزاری بلومبرگ به نقل از برخی از مقامات آگاه در روسیه اعلام کرد که این کشور به تعهد فعلی کاهش تولید نفت با سازمان اوپک پایبند بوده اما با هرگونه تصمیم برای پایین آوردن بیش از پیش تولید در نشست وزیران اوپک در ماه جاری میلادی مخالف است. انتشار این خبر فشار ملموسی را در ابتدای معاملات روز جاری بر قیمت نفت وارد کرد.

همچنین موسسه تامپسون رویترز در گزارشی از افزایش 450 هزار بشکه ای صادرات نفت خام کشورهای عضو اوپک در ماه گذشته میلادی خبر داد. بر اساس محاسبات این موسسه میزان صادرات نفت خام اوپک در ماه ژوئن به 25/92 میلیون بشکه رسیده است.

در این میان انتشار خبر آزمایش موشک بالستیک قاره پیمایی دیگر از سوی کره شمالی و موضع گیری شدید ایالات متحده به این موضوع و همچنین هشدار وزر دفاع کره جنوبی در زمینه احتمال آزمایش اتمی جدید از سوی همسایه شمالی این کشور، ریسک ژئوپولیتیکی در سطح جهان را بیش از پیش افزایش داده و افت ساعات پیشین قیمت نفت را خنثی کرده است. همچنین نزدیک شدن به پایان زمان ضرب الاجل عربستان و متحدانش در زمینه پذیرش شروط 13 گانه به قطر نیز مزید نیز در افزایش ریسک ژئوپولیتیکی در بازار نفت موثر بوده است.

هم اکنون قیمت هر بشکه نفت خام برنت برای تحویل در ماه سپتامبر با افزایشی 0/2 درصدی به 49/71 دلار رسیده است.

نف خام وست تگزاس نیز در قراردادهای ماه آگوست با افتی به رشدی 0/1 درصد در سطح 47/12 دلار قرار گرفته است.