تاثیر آربیتراژ «روی» از لندن تا شانگهای

16:39 - 1400/01/17
قیمت هر تن روی در بازار فلزات لندن در پایان این هفته به 2758 دلار رسید و بدین ترتیب رشد قیمتی حدود 13 درصد را نسبت به هفتم ژوئن ثبت کرد. قیمت در آن تاریخ به کمترین سطح در بیش از هشت ماه اخیر رسیده و همین امر نیز فرصت آربیتراژی مناسبی را میان شانگهای و لندن ایجاد کرده بود. این فرصت آربیتراژی اما از روز بیست و دوم ژوئن به تبع افزایش قیمت در لندن از میان رفت.
تاثیر آربیتراژ «روی» از لندن تا شانگهای

بر اساس دادهه ای ارائه شده از سوی متال بولتن تا بیست و دوم ژوئن شاهد باز بودن پنجره آربیتراژی میان لندن و شانگهای با توجه به اختلاف قیمت روی در این دو بازار بودیم اما جهش قیمت این محصول در بازار لندن در دو هفته اخیر، انتقال فیزیکی روی از لندن به شانگهای را بی‌ثمر ساخت. در پی این امر پریمیوم شمش کاهش یافت. بر اساس اعلام فعالان بازار فلزات اساسی، در حال اواخر هفته گذشته پریمیوم قابل پرداخت برای شمش روی وارداتی در منطقه آزاد شانگهای با کاهشی 10 دلاری به محدوده 170 تا 180 دلار در هر تن رسید.

افزایش ملموس پریمیوم پرداختی برای روی وارداتی به چین و همچنین باز بودن پنجره آربیتراژی میان شانگهای و لندن در دو ماه گذشته را می‌توان نشانه‌ای از کمبود عرضه روی تصفیه شده در بازار چین به علت محدودیت‌های شدید عرضه معدنی این محصول در بیش از یک سال گذشته دانست.

حال با از میان رفتن فرصت آربیتراژی مذکور و کاهش میزان پریمیوم،  فعالان بازار در پی اطلاع از میزان روی وارد شده به چین در دو ماه گذشته هستند. بر اساس آمار رسمی گمرک چین میزان واردات شمش روی به این کشور در ماه می ‌تنها در سطح 33 هزار تن بوده که این رقم حاکی از کاهش واردات نسبت به مدت مشابه سال گذشته است. اما به نظر می‌رسد که رقم واردات ماه ژوئن با توجه به شدت گرفتن روند آربیتراژ سیری صعودی را طی کرده است. در حال حاضر ارقام مختلفی میان فعالان بازار به گوش می‌رسد اما برخی معامله گران بزرگ از ورود 80 هزار تن روی در مکه گذشته به چین خبر می‌دهند.

فرصت آربیتراژی اخیر زمانی شدن یافت که روند کاهش ذخایر روی در بازار آتی شانگهای به شدت سرعت گرفت و میزان ذخایر به پایین‌ترین رکورد تاریخی خود در ماه در اویل ژوئن رسید. همین امر نیز سفته بازان را به سو اتخاذ موقعیت فروش در بازار لندن و نشستن در موقعیت خرید در نزدیکترین قرارداد بازار آتی شانگهای سوق داد و منجر به فاصله گرفتن بیش از پیش قیمت این دو بازار شد و همانگونه که ذکر شد قیمت در بازار لندن در هفتم ژوئن به کمترین سطح در هشت ماه پیش از آن رسید.

این روند اما با کاهش سطح ذخایر روی در انبارهای بازار لندن مختل شد. با کاهش میزان موجودی انبارهای بازار فلزات لندن، قیمت روی سیری صعودی را به خود دید و همین امر نیز بسیاری از فروشندگان را به سوی لغو گواهی های انبار به طمع فروش در قیمت‌های بالاتر سوق داد. بالا رفتن شدید میزان گواهی‌های انبار لغو شده سیر افزایش قیمت را تشدید کرد و همین امر نیز فاصله قیمت ملموس میان لندن و شانگهای را از میان برداشت.

همزمان با این روند شاهد کاهش ملموس پریمیوم روی در بازار داخلی چین بودیم به گونه‌ای که در طول یک هفته این پریمیوم با کاهشی 60 درصدی به 66 دلار در هر تن رسید. کاهش پریمیوم در بازار داخلی چین را نیز می‌توان نشانهای از رفع محدودیت عرضه روی در این بازار تلقی کرد امری که روند افزایش قیمت این محصول در چین را متوقف کرده است.