ورود فلزات پایه به فاز استراحت

16:35 - 1400/01/17
پس از رشد مناسب قیمت فلزات پایه در روزهای گذشته، در معاملات امروز لندن شاهد تزلزل این محصولات هستیم هرچند که معاملات در شانگهای کماکان رونق خوبی را تجربه می‌کند. فرآیند شناسایی سود در کنار توقف روند سقوط شدید ارزش دلار از دلایل افول قیمت فلزات به حساب می آید .
ورود فلزات پایه به فاز استراحت

پس از رشد مناسب قیمت فلزات پایه به لطف کاهش موجودی انبار بسیاری از محصولات در بازار فلزات لندن، محدودیت‌های موجود در سمت عرضه برخی محصولات و همچنین افت ارزش دلار، در معاملات امروز لندن شاهد آغاز فرآیند شناسایی سود از سوی سرمایه‌گذاران هستیم امری برخی از محصولات را به محدوده منفی قیمت کشانده است.

پس از به تعویق افتادن فرآیند رای‌گیری  بر روی طرح بهداشت و درمان دولت ترامپ در سنای این کشور در شب گذشته شاهد تزلزل ارزش دلار بودیم. این روند اما زمانی تشدید شد که رئیس بانک مرکزی اروپا اعلام کرد که این نهاد باید ابزارهای سیاستی خود از جمله نرخ بهره و خرید اوراق قرضه را با توجه به بهبود چشم انداز اقتصادی قاره سبز تعدیل کند.  همین امر نیز  منجر به تقویت احتمال رشد نرخ بهره در اتحادیه شد و چشم انداز رشد یورو در میان مدت را بهبود بخشید و این ارز را به بالاترین سطح در برابر دلار در 9 ماه گذشته رساند. امروز اما شاهد توقف روند شدید رو به افول دلار هستیم امری که از رونق معاملات فلزات پایه کمی کاسته است.

در عین حال صندوق بین المللی پول در گزارشی اعلام کرد که پیش‌بینی این نهاد از رشد اقتصادی ایالات متحده در سال جاری به 2/1 درصد رسیده که این رقم نسبت به پیش‌بینی ماه آوریل 0/2 درصد پایین‌تر است. انتشار این گزارش نیز چشم انداز تقاضا برای فلزات به خصوص مس را از سوی ایالات متحده متزلزل کرده است. ذکر این نکته ضروری است که برخی گزارشات مثبت از اقتصاد آمریکا مانند گزارش شاخص اطمینان مصرف‌کننده در رونق معاملات فلزات پایه در روزهای گذشته نقش داشت.

در برهه کنونی هر تن مس در معاملات لندن با نوسانی مختصر در سطح 5852 دلار قرار گرفته است. آلومینیوم با افزایشی 0/1 درصدی در سطح 1887 دلار معامله می‌شود. سرب با بدون تغییری ملموس در سطح 2284 دلار قرار گرفته و قیمت روی در این میان 0/5 درصد پایین آمده و در سطح 2732 دلار گزارش می‌شود.

همچنین تا این لحظه از جلسه معاملاتی ظهر امروز بازار آتی شانگهای مس به میزان 0/5 درصد گران شده و آلومینیوم تغییر 0/6 درصد افزایش قیت را تجربه کرده است. سرب به میزان 2/8 درصد رشد کرده و در این میان روی افزایش قیمتی به میزان 1/6 درصد را به ثبت رسانده است.