نگاهی به دلایل جهش قیمت فلزات در این هفته

16:32 - 1400/01/17
فلزات پایه هفته بسیار پر رونقی را پشت سر گذاشتند و شاهد رشد مناسب قیمت بیشتر محصولات معاملاتی این بازار بودیم.کاهش موجودی انبار فلزات در کنار تزلزل ارزش دلار و همچنین برخی تحولات سمت عرضه از جمله دلایل حمایت کننده از قیمت ها به حساب می آید.
نگاهی به دلایل جهش قیمت فلزات در این هفته

بازار فلزات پایه معاملات هفتگی را با تاثیرپذیری از گزارش قیمت مسکن چین با رونق نسبی آغاز کرد. در پایان هفته گذشته اداره آمار ملی چین در گزارشی اعلام کرد که قیمت مسکن این کشور در ماه می افزایشی 10/4 درصدی را در مقایسه با مدت مشابه سال 2016 تجربه کرده و همچنین میانگین قیمت مسکن نوساز در 70 شهر بزرگ چین در ماه گذشته نسبت به ماه آوریل افزایشی 0/7 درصدی را پشت سر گذاشته است. انتشار این گزارش امیدهایی را در زمینه تحریک تقاضای فلزات از سوی بخش مسکن ایجاد کرد.

این روند در ادامه هفته  و به تبع کاهش موجودی انبار محصولات معاملاتی بازار فلزات لندن به خصوص روی و مس و همچنین انتشار گزارش کاهش تولید سرب و روی چین در ماه گذشته میلادی ادامه یافت .گزارش موسسه BMI مبنی بر افزایش میزان کمبود عرضه سرب در فصل ابتدایی سال جاری  نیز در حمایت از قیمت این محصول مفید واقع شد. همچنین اعلام خبر عزم دولت چین برای انجام بازرسی در زمینه ساخت غیرقانونی ظرفیت تولید آلومینیوم در منطقه خودمختار سینگ کیانگ پس از سال 2013 نیز در افزایش قیمت آلومینیوم نقش داشت.

در این میان کاهش موجودی انبار بسیاری از محصولات معاملاتی در بازار لندن و شانگهای نیز تبدیل به عامل حمایتی مهمی از قیمت این محصولات به ویژه روی شد. اعلام خبر بروز کمبود عرضه 106 هزار تنی در بازار روی در فصل ابتدایی سال جاری از سوی موسسه جهانی آمار فلزات (WBMS) نیز در رشد بسیار مناسب قیمت این محصول تاثیر شایانی داشت. ادامه اعتصاب در معدن مس گراسبرگ اندونزی نیز از عوامل حمایت کننده از قیمت مس بوده است. در مثابل این روند شاهد تزلزل قیمت آلومینیوم به تبع افزایش سطح ذخایر این محصول در بازار فلزات لندن در روزهای پایانی هفته بودیم.

نگاهی به دلایل جهش قیمت فلزات در این هفته0

ذکر این نکته ضروری است که  انتشار برخی گزارش های اقتصادی مثبت به خصوص از سوی اتحادیه اروپا در زمینه شاخص اطمینان مصرف کنندگان و شاخص مدیران خرید این منطقه از دیگر دلایل رشد قیمت در پایان هفته به حساب می آید.

در معاملات روز جمعه در بازار فلزت لندن هر تن مس برای تحویل در سه ماه آینده با رشدی یک درصدی به 5800 دلار رسید. این محصول نسبت به پایان هفته گذشته رشد قیمت 2/4 درصدی را تجربه کرده است.

روی در قرارداد مشابه حدود 0/15 درصد گران شد و با رسیدن به 2704 دلار، رشد قیمتی هفت درصدی را در این هفته پشت سرگذاشت.

همچنین آلومینیوم با کاهش قیمتی 0/27 درصدی در روز جمعه در سطح 1865 دلار قرار گرفت. این محصول در طول به میزان جزئی ارزان شده است.

در این میان سرب با رشدی مختصر به 2212 دلار رسید. این محصول افزایش قیمتی به میزان 4/3 درصد را نسبت به پایان هفته گذشته تجربه کرد.