«روی» صدرنشین بازارها

16:32 - 1400/01/17
فلز روی با افزایش 7 درصدی در معاملات هفته گذشته، بیشترین رشد را در میان گروه فلزات به ثبت رساند. به دنبال جهش قیمتی روی در معاملات هفته گذشته بازار فلزات، نمادهای وابسته به این فلز در بورس تهران نیز امروز همگی با صف خرید مواجه بودند و تا لحظه تنظیم این گزارش نیز این صف‌های خرید ادامه دارد. ادامه روند کنونی رشد قیمتی نمادهای فلز روی به شدت به آغاز معاملات بازار جهانی در روز دوشنبه هفته جاری وابسته است.
«روی» صدرنشین بازارها

 پیش از در گزارش‌های «دنیای بورس» از وضعیت بازار جهانی به ریزش شدید موجودی انبارهای روی در بورس فلزات لندن اشاره شده بود. با وجود این‌که موجودی فلز روی ثبت‌شده در چند هفته قبل، مسیر نزولی را در پیش گرفته بود اما قیمت این فلز حاکی از تردید بازار نسبت به حمایت این عامل بنیادی بود. به طوریکه در پایان هفته گذشته شاهد هجوم معامله‌گران و رشدهای پیاپی فلز روی در بازار جهانی بودیم. بررسی مولفه‌های بازار و دامنه تاثیرگذاری، نمایانگر این است که این مساله اثر خود را در گروه صنایع فلزات اساسی بورس اوراق بهادار تهران گذاشته است. این در حالی است که علاوه بر فلز روی، فلز مس نیز در هفته گذشته مسیر صعودی را تجربه کرده بود.

در انتظار بازگشایی بازار جهانی؟

در شرایط کنونی نیز گرچه قیمت فلز روی با قیمت بیش از 2 هزار و 700 دلار به ازای هر تن به ثبت رسید اما همچنان درباره پایداری قیمت این فلز در سطوح بالای قیمتی تردید وجود دارد. بر مبنای همین استدلال عنوان می‌شود که رشد پایدار نمادهای روی در بورس تهران به شدت به آغاز معاملات این فلز از روز دوشنبه هفته جاری در بازار جهانی وابستگی دارد. باید به این موضوع نیز توجه که احتمالا دو روز نخست بازار جهانی در این هفته (دوشنبه و سه‌شنبه) مصادف با عید فطر بوده و بورس تهران نیز تعطیل خواهد بود. گر چه از نظر بنیادی بسیاری از نمادهای گروه روی در قیمت‌های میانگین 2 هزارو 600 دلار نیز جذابیت قابل توجهی دارند اما باید خریداران این سهام به ریسک نوسان‌های فلز روی در بازار جهانی توجه کنند.

سناریوهای پیش‌رو

در  این خصوص احتمال بازگشت ریسکی که بازار جهانی را در خصوص رشد قیمت فلز روی با تردید مواجه کرده، وجود دارد که متناسب با آن، قیمت فلز روی از سطوح کنونی عقب‌نشینی کند. علاوه بر عوامل بنیادی که در گزارش‌های «دنیای بورس» برای نمادهای مختلف این گروه آورده شده است، باید به فضای کلی بازار و واکنش آن نیز توجه کرد. گرچه کارشناسان به نشانه‌های پایان روند اصلاحی تاکید می‌کنند اما باید توجه کرد معاملات بورس در هفته‌های گذشته با سایه تردید و هراس از افت بیشتر همراه بوده و در نتیجه انتظار واکنش شدیدتر نسبت به سیگنال‌های منفی در بازار وجود دارد. از سوی دیگر تداوم ثبات قیمتی فلز روی و رشد احتمالی در هفته جاری برای سقف‌شکنی سطوح قیمتی کنونی، نمادهای فلز روی را بیش از پیش جذاب خواهد کرد.