روند مبهم قیمت متانول در بازارهای آسیایی

16:32 - 1400/01/17
متانول در بازارهای مختلف آسیایی روند قیمت مبهمی را در این هفته پشت سر گذاشت به گونه‌ای که در بازار چین قیمت تغییری را به ثبت نرساند اما شاهد ارزان شدن متانول در کره جنوبی و همچنین جنوب شرق آسیا بودیم. در این میان قیمت ها در هند و تایوان سیری صعودی را پشت سر گذاشت.
روند مبهم قیمت متانول در بازارهای آسیایی

پلاتس: در اوایل هفته قیمت متانول در بازار وارداتی چین سیری صعودی اما آرام را در پی گرفت اما این روند با افت قیمت در بازار داخلی این کشور به علت وفور عرضه مختل شد. همچنین شاهد افت قیمت در جنوب شرق آسیا به علت تقاضای ضعیف در این منطقه بودیم. کاهش سطح فعالیت‌ها در بازار کشورهای اسلامی در ماه رمضان از دلایل تزلزل تقاضا برای متانول به حساب می‌آید.

در بازار تایوان شاهد رشد قیمت متانول به علت کمبود عرضه بودیم. تعطیلی واحد 1/7 میلیون تنی تولید متانول شرکت پتروناس مالزی در منطقه Labuan در هفته ابتدایی ماه جاری میلادی منجر به کاهش عرضه به بازارهای تایوان شده و همچنین تنش دیپلماتیک شکل گرفته در خاورمیانه نیز ارسال محموله‌های متانول از قطر به این کشور را دچار مشکل کرده است. در بازار هند نیز قیمت‌ سیری صعودی را پشت سر گذاشت. محموله‌های ایرانی در بازار هند در قیمت 235 تا 240 دلار با پریمیوم 5/5 درصد ارائه شده‌اند.

بر این اساس قیمت هر تن متانول تحت قرارداد سی‌اف‌آر چین بدون تغییری ملموس در این هفته به 270 دلار رسید. در این میان شاهد کاهش 5 یوانی قیمت در بازار داخلی چین بودیم. این محصول در قرارداد سی اف آر جنوب شرق آسیا با افتی 2 دلاری قیمت 278 دلار را تجربه کرد. در قرارداداهای سی‌اف‌آر کره جنوبی قیمت نسبت به هفته گذشته 3 دلار پایین آمد و به 284 دلار رسید. در بازار هند شاهد افزایش 3 دلاری قیمت متانول بودیم. این محصول در سطح 243 دلار معامله شده است. همچنین متانول در قراردادهای سی اف آر تایوان با رشدی 5 دلاری به 275 دلار رسید.