پایان هفته امیدوارکننده فلزات پایه

16:31 - 1400/01/17
فلزات پایه پایان هفته خوشایندی را سپری کردند و شاهد رشد قیمت نسبتا مناسب بسیاری از محصولات معاملاتی این بازار بودیم. انتشار برخی گزارش های امیدوارکننده از سوی اتحادیه اروپا، تضعیف دلار آمریکا، برخی تحولات سمت عرضه و کاهش موجودی انبار بعضی از محصولات از دلایل رونق معاملات به حساب می آید.
پایان هفته امیدوارکننده فلزات پایه

امروز مشخص شدکه شاخص مدیران خرید اتحادیه اروپا در ماه جاری به 55/7 واحد رسیده که این امر از سوی فعالان بازار فلزات پایه به عنوان نشانه ای مثبت از روند سالم حاکم بر اقتصاد اروپا و تقاضا برای فلزات از سوی اعضای این اتحادیه تلقی شد.همچنین گزارش شاخص اطمینان مصرف کنندگان اتحادیه نیز که در شب گذشته منتشر شد بهتر از حد انتظار فعالان اقتصادی بود.

در عین حال شاهد تزلزل مجدد ارزش دلار ایالات متحده در برابر سبدی از ارزهای مطرح جهان در روز جاری بودیم. شاخص دلار در معاملات امروز با افتی به میزان 0.3 درصد به 97/27 واحد رسده است. افت ارزش دلار نیز تقاضا برای فلزات از سوی کشورهای استفاده کننده از ارزهای غیر دلاری را تحریک کرده است.

همچنین ادامه افت موجودی انبار بسیاری از فلزات از جمله مس و روی  بر تحریک قیمت ها تاثیرگذار بود. امروز بازار آتی شانگهای در گزارشی از افت بیش از 7 درصدی ذخایر مس در این بازار خبر داد. ادامه یافتن اعتصاب در معدن گراسبرگ اندونزی نیز مزید برعلت شده  تا از قیمت مس حمایت کند. همچنین شاهد کاهش مجدد میزان ذخایر روی در بازار فلزات لندن در حدود هزار تن در روز جاری بودیم.

در معاملات امروز بازار لندن قیمت مس با رشدی کمتر از یک درصد به 5793 دلار رسید و روی نیز با افزایشی 0.3 درصدی در سطح 2703 دلار قرار گرفت. سرب نیز 0/9درصد گران شد و قیمت 2225 دلار را به خود دید. در این میان آلومینیوم تغییر ملموسی را تجربه نکرد و در سطح 1868 دلار قرار گرفت.