بازنگری مقررات متناسب با یکسان‌سازی نرخ ارز

معاون ارزی بانک مرکزی از گام‌های اولیه این بانک برای اجرای یکسان سازی نرخ ارز خبر داد و گفت: مقررات ارزی متناسب با شرایط یکسان سازی ارز بازنگری شده است و در زمان اجرای این طرح ابلاغ خواهد شد.

 اقدام‌های یکسان سازی ارز

غلامعلی کامیاب در نشست کمیسیون پول و سرمایه اتاق ایران اظهار کرد: سامانه خبری مکانیزه بین بانکی برای نرخ ارز نظیر آنچه که در گذشته سیستم رویترز خبری انجام می‌داد، ایجاد کرده‌ایم. گام دیگر طراحی سیستم مکانیزه بین بانکی بوده که کارهای آن انجام شده است. وی اقدام دیگر را پاکسازی حساب‌های ارزی بانک‌ها دانست و گفت: اکنون گروهی در بانک مرکزی مسئول این کار هستند تا در شیوه جدید حسابداری ارزی بر اساس نرخ ارز واحد انجام شود. اکنون بانک‌ها موظف شده اند حساب‌های ویژه ارزی داشته باشند و منابع و مصارف ارزی را برای سال‌های 90 و 91 را به تایید حسابرسی برسانند.

مشکل بانکی با اروپا نداریم

معاون ارزی بانک مرکزی درباره همکاری نکردن بانک‌های بزرگ دنیا با ایران نیز می‌گوید: ما در زمینه روابط بانکی با اروپا مشکلی نداریم اما در سایر مناطق از آنجا که باید بانک‌های بزرگ سرویس تسویه را به بانک‌های آسیایی بدهند، چون همکاری نمی‌کنند، این‌ها به مشکل برخورد می‌کنند. وی به همکاری برخی بانک‌های ایتالیایی و اتریشی و نیز بانک‌های آسیایی اشاره کرد و گفت: برای توسعه روابط بانکی به اعتمادسازی نیاز داریم. ما باید بپذیریم اصولا بانکداری ایران با استانداردهای بین المللی تغییر کرده است و ما از آن عقب مانده‌ایم.

 

Submitted by admin on