نگاهی به مهمترین نکات گزارش ماهانه اوپک

16:20 - 1400/01/17
شب گذشته با انتشار گزارش ماهانه اوپک از بازار نفت خام مشخص شد که تولید این سازمان در ماه می ‌به تبع افزایش تولید از سوی کشورهای معاف از اجرای برنامه روندی صعودی را در پیش گرفته است. همچنین در این گزارش بر آرام‌تر شدن روند حرکت بازار نفت به سوی تعادل تاکید شده است.
نگاهی به مهمترین نکات گزارش ماهانه اوپک

براساس این گزارش میزان تولید روزانه اوپک در ماه می ‌با افزایشی 336 هزار بشکه‌ای به 32/14 میلیون بشکه در روز رسیده است. علت اصلی این روند نیز افزایش تولید در لیبی و نیجریه عنوان شده است.

در گزارش اوپک همچنین تاکید شده که میزان ذخایر نفت خام در کشورهای صنعتی روندی کاهشی را در ماه می ‌تجربه کرده و انتظار می‌رود که این روند در ماه‌های آتی نیز ادامه یابد اما در این میان افزایش تولید از سوی ایالات متحده منجر به کاهش تاثیر تلاش‌های صورت گرفته در این زمینه شده  و روند حرکت بازار به سوی تعادل را آرام تر از گذشته کرده است

در عین حال اوپک اعلام کرده که میزان پایبندی اعضای این سازمان به برنامه کاهش تولید در سطح بالایی بوده و بدون در نظر گرفتن لیبی و نیجریه، میزان تولید روزنه اوپک در سطح 29/725 میلیون بشکه در روز بوده است.

از دیگر نکات مهم این گزارش می‌توان به پیش‌بینی افزایش تقاضا به میزان صد هزار بشکه‌ در روز برای نفت خام تولیدی اوپک اشاره کرد. بر این اساس میزان تقاضای روزانه برای نفت خام این سازمان در سطح 32/02 میلیون بشکه در روز برآورد شده است.